שישה חודשים בשמן המור ושישה חודשים בבשמים

עיצוב ללא שם (27)

 

ריח פרחוני? עצי? פירותי? איך אתם אוהבים את הבושם שלכם? (או יותר נכון: של ההורים שלכם…) >> לא רק נשות ארמון אחשוורוש התבשמו – גברים ונשים בכל העולם משתמשים בבשמים >> אז… מה אנחנו לא יודעים עליו?

 

בושם בן 5,000

בושם הוא אחת ההמצאות הכי ישנות בעולם. בקברים מצריים עתיקים נמצאו מכלי בושם בני חמשת אלפים שנה! כשיוסף יורד מצרימה, מסופר ששיירת הישמעאלים שלקחה אותו נשאה איתה בשמים. ובהקשר לפורים: אנחנו יודעים שאסתר המלכה בילתה חודשים רבים בהתבשמות לקראת המפגש עם אחשוורוש. 

למה בשמים הומצאו מוקדם כל כך? היום בשמים אולי נחשבים למותרות, אבל בעבר בשמים היו מוצר צריכה בסיסי הרבה יותר. הסיבה היא שפעם, לפני שבכל בית היו מקלחת, סבון, שירותים ומכונת כביסה, לפני שהיה נוח כל כך לשמור על היגיינה, בני האדם הריחו… לא משהו. לכן היה צורך חיוני במוצר שמסווה ריחות רעים – בושם. 

 

אין עשן בלי בושם

מקור המילה העברית בושם הוא בתנ״ך, שם היא מוזכרת לא פחות משלושים פעמים. המילה האנגלית perfume, לעומת זאת, היא הלחם (כלומר שתי מילים שנדבקו זו לזו) של שתי מילים מלטינית, שמשמעותן המילולית היא ״מעלה עשן״. הסיבה היא שחלק מהבשמים העתיקים היו מופצים בעזרת עשן, כשהעלו עצים ריחניים באש. 

 

בריח לווייתן

בעבר, בשמים הופקו מצמחים או מבעלי חיים, ועד היום יש בשמים שמכילים בתוכם מרכיבים נחמדים כמו הפרשות של לווייתן. עם זאת, היום רוב הבשמים הם בשמים סינתטיים, כלומר מיוצרים במעבדה, והם מורכבים מתרכובות כימיות, ולא ממקורות מהצומח או מהחי. 

בית ספר לבושם

אוהבים ריחות טובים? רוצים לייצר בשמים כשתהיו גדולים? אל תתבלבלו, הריח אולי נעים, אבל מדובר במקצוע לא קל בכלל! 

לאנשי מקצוע חשובים מתחום הבישום קוראים ״אף״, על שם יכולתם להריח ולהבדיל בין ריחות שונים. משעשע, לא? זה כמו שיקראו לי ״מקלדת״, או יותר נכון ״אצבעות״, כי הן החלק בי שמקיש. למרות שהתואר אולי קצת מצחיק, זה תואר כבוד שקשה מאוד להגיע אליו. אם אתם שואפים להיות אף (ראיתם מה עשיתי פה? שואפים? אף? לא משנה) תצטרכו ללמוד לא מעט שנים בבית ספר לבישום (ולעשות את זה מעבר לים – אין כזה בארץ). תצטרכו להבחין בין מאות ניחוחות שונים, ללמוד הרבה על כימיה וביולוגיה, ובסוף להשקיע לא מעט זמן בפיתוח כל בושם – תהליך כזה של פיתוח ניחוח חדש יכול לקחת אפילו שמונה שנים.

 

ריח קדוש

לבשמים יש חשיבות רבה ביהדות. למשל, הקטורת בבית המקדש, או מנהג נפוץ יותר בדורנו – הרחת בשמים בהבדלה. ידעתם למה אנחנו עושים זאת? הסיבה היא שהנשמה היתרה של שבת שעוזבת אותנו – משאירה אותנו חלשים ועצובים, וכדי לחזק ולשמח אותנו אנחנו מריחים בושם עם ריח נעים. 

לפני כמה שנים ארכאולוגים מצאו מעבדה עתיקה לייצור בשמים בעין גדי. המעבדה הייתה ממוקמת צמוד לבית כנסת, מה שמדגיש לנו את הקשר בין מנהגי היהדות ובין ריחות טובים. 

 

זיכרון של ריח

ידעתם שאנחנו זוכרים ריחות טוב יותר משאנחנו זוכרים מראות או קולות?

אם יראו לכם עכשיו תמונה שראיתם בביקור במוזאון לפני כמה שנים, אולי תזהו אותה ואולי לא. אבל אם יגיע לאפכם הריח שהיה למוזאון הזה, תכירו אותו מייד. 

מהסיבה הזו, כל מיני מקומות תיירותיים ברחבי העולם, כמו מלונות, ממתגים את עצמם עם בושם מסוים. כשתחזרו לשם, תזהו מייד את הריח ותרגישו שוב בבית. בתור ילדה ירושלמית לשעבר אגיד: שום בושם בעולם לא ידמה לעננת הריח שעולה מאנג׳ל כשעוברים בפינה של כנפי נשרים. 

 

את המשך מדור “עובדה” תמצאו בגיליון ט”ו אדר ב’ תשפ”ד,

כתיבה רעות גזבר

לעוד תוכן ערכי ואיכותי לילדים ולמשפחה הצטרפו למגזין אותיות וילדים לחצו כאן

שיתוף:

פייסבוק:

מצטרפים ומקבלים את הספר החדש של נדב נווה או קורקינט במתנה!

בהתחייבות לשנה *