פרפרים מכל מיני צבעים

Queen,Alexandra's,Birdwing,,,Ornithoptera,Alexandra,Birdwing,Butterfly,Up,Close

משפחה שכזאת

הפרפרים שאנחנו פוגשים כשהם מעופפים בחוץ בשעות האור הם ממשפחת הפרפראים. הם נקראים פרפרי יום, להבדיל מפרפרי הלילה, העשים, שעפים לעבר האור כשחשוך בחוץ. יש בעולם בערך 20,000 סוגים של פרפרי יום, ובישראל נצפו בערך 140 סוגים. כל אזור והאקלים שלו, הצמחים הצומחים בו, ובהתאמה –הפרפרים שמתאים להם לחיות בו. 

המילה פרפר הומצאה על ידי אליעזר בן יהודה, מחַדֵש השפה העברית. המילה היא שילוב של הפועל העברי פִּרְפֵּר ושל המילה האיטלקית לפרפר – farfalla (פארפאלה). לפרפרים עצמם יש שמות חמודים נורא כמו אצילית היערה, לימוני האשחר, קיסרית הקטלב או כתום־כנף המצילתיים. 

אילו פרפרים יצא לכם לראות ליד הבית?

סדר יום פרפרי

הפרפר הוא חיה קטנה, ובכל זאת יש לו לא פחות מארבעה שלבי חיים. הוא מתחיל בתור ביצה שהפרפרית הטילה על עלה. כשהביצה בוקעת הוא הופך לזחל, וזולל בשמחה עלים וצמחים. בשלב הבא הוא טווה לעצמו גולם ומתחבא בתוכו בתהליך השינוי שלו, ומהגולם הוא יוצא החוצה בתור פרפר – יצור מעופף עם כנפיים יפהפיות. 

פרפרים לא חיים הרבה זמן – תוחלת החיים שלהם בתור מעופפים היא לרוב 2–4 שבועות (למרות שיש כאלה שמאריכים עד חצי שנה). בשבועות האלה הם מספיקים לרחף ולנדוד (סוגים מסוימים של פרפרים נודדים יכולים לעוף אלפי קילומטרים!), לשתות צוף, להאביק פרחים, ולעשות את הדבר הכי חשוב לכל יצור בטבע: להביא ילדים (כלומר, ביצי פרפרים) לעולם. 

פרפר כחול־לבן

ידעתם שיש לישראל פרפר לאומי? הוא נבחר לפני פחות משנה (!) במסגרת מיזם של אגודת חובבי הפרפרים בישראל. מתוך 140 מיני הפרפרים שחיים בישראל הורכבה רשימה של 12 פרפרים שקשורים אלינו באופן מיוחד. למשל, כתמית ירושלים – פרפר כתום נפוץ וקטן שנקרא על שם עיר הבירה שלנו כי חוקרים בעולם חקרו פרטים ממנו שנמצאים דווקא שם. או צבעון שקוף, שהוא הפרפר הראשון שמופיע אחרי הגשמים הראשונים בחורף.

הפרפר הלאומי שנבחר בסוף הוא (תופים…) כַּחְלִיל הַשַּׁבְרָק! פרפר קטן ונפוץ שמעופף בעיקר בקיץ. הכנפיים של הזכרים שלו הן בצבע כחול מתכתי יפהפה ומבריק, שמזכיר את הדגל. 

אם תהיתם, לישראל יש גם ציפור לאומית (דוכיפת), עץ לאומי (זית) ואפילו פרח לאומי (כלנית). אני בהחלט מקווה שהמעמד המכובד מרגש אותם. 

 

הפרפר הגדול בעולם

רוב הפרפרים בעולם די קטנים, כפי שאתם ודאי יודעים. ביערות הגשם הרחוקים חי הפרפר הגדול בעולם. הוא נקרא “המלכה אלכסנדרה”, ומוטת הכנפיים שלו יכולה להגיע לאורך של 32 סנטימטרים – זה יותר ארוך מהאורך של הדף הזה! הפרפר המלכותי הזה אוהב במיוחד לרחף בין צמרות העצים הגבוהות ביערות שבו הוא חי, ולא תוכלו לפגוש אותו בישראל.

לדרוך על הלשון

בניגוד להרבה חרקים אחרים (וכן, פרפרים הם סוג של חרקים), לפרפרים יש ראייה טובה, דומה למדי לשלנו. הם יכולים להבדיל בין סוגים שונים של צבעים, ואולי זו הסיבה שהפרחים כל כך צבעוניים – כדי למשוך אותם.

לפרפרים יש גם חוש טעם די מוצלח, שעוזר להם לזהות איפה יש צוף מתוק שיזין אותם. בלוטות הטעם שלהם נמצאות… ברגליים! כך, שכשהם עומדים על פרח הם יכולים לדעת אם כדאי להם לשתות ממנו. חשבו על זה ככה: זה כאילו הם כל הזמן דורכים על הלשון. מזל שהם יודעים לעוף.

כתיבה: רעות גזבר

מדור “עובדה” המלא תמצאו בגיליון ט”ו אדר א’ תשפ”ד,

לעוד תוכן ערכי ואיכותי לילדים ולמשפחה הצטרפו למגזין אותיות וילדים לחצו כאן

שיתוף:

פייסבוק:

מצטרפים ומקבלים את הספר החדש של נדב נווה או קורקינט במתנה!

בהתחייבות לשנה *