עולם לא צבעוני

עיצוב ללא שם (14)

אגלה לכם סוד: חמאת בוטנים אינה ירוקה!!! הופתעתם?

אם עניתם “כן”, אתם נמנים כנראה עם 300 מיליון עיוורי הצבעים בעולם. הראשון שהתייחס במאמר לתופעת עיוורון הצבעים היה המדען האנגלי ג’ון דלטון, שנודע כמפתח תיאוריית האטום המודרנית. דלטון ואחיו היו עיוורי צבעים, ולכן הוא התעניין בתופעה, וגם הסיק כי היא תורשתית. הוא צדק! על שמו נקראת לעיתים תופעת עיוורון הצבעים בשם “דלטוניזם”.

רואים שחור־לבן

 

עיוורון הצבעים הוא תופעה גברית מובהקת. היא מאפיינת אחד מכל 12 גברים, אך רק אחת מכל 200 נשים. אולי תופתעו, אבל תינוקות נולדים עם עיוורון צבעים! הסיבה לכך היא שהמדוכים, תאי החרוט בעיניים שאחראים על קליטת הצבע, עדיין אינם מפותחים במלואם. אך אל דאגה, עד גיל שישה חודשים ראיית הצבע מתפתחת ומתחדדת. עם זאת, יהיו ילדים שאצלם תאי החרוט בעיניים יתפתחו בצורה מעט שונה, וכבר מגיל צעיר מאוד יהיו חוסרים בראייתם, כמו היכולת להבדיל בין צבע אדום לירוק.

אבל רגע, מה זה אומר? האם עיוורי צבעים רואים הכול בשחור ולבן, כמו בסרטים ישנים? אז לא בדיוק, לפחות לא אצל רובם: עיוורון צבעים הוא מצב שבו אי אפשר להבחין בין צבעים מסוימים. רובנו רואים צבעים באופן דומה, עם שינויים קטנים פה ושם. עיוורון צבעים הוא מצב שבו יש לאדם תפיסת צבע שונה מזו שיש לרוב האנשים, כלומר העין שלו אינה רואה צבע כמצופה. במקרה של עיוורון צבעים קל, לפעמים האדם אפילו איננו מודע לכך. עיוורון הצבעים עובר מדור לדור, והוא יכול להופיע בלידה, במהלך הילדות ואפילו בשלב מאוחר יותר בחיים.

אז איך, בעצם, נוצר עיוורון צבעים? פיגמנטים הם חומרים המשפיעים על צבע האור, ותאי המדוך, שאחראים על ראיית האור והצבע בעין, משתמשים בהם כדי לזהות את הצבעים השונים. אם יש למדוך את כל הפיגמנטים השונים של זיהוי האור, המכונים גם פוטופיגמנטים, אזי תראה העין שלנו את כל הצבעים האפשריים. אם יש בעיה עם הפיגמנטים, לא תראו צבעים כמו שצריך. אם חסר רק פיגמנט אחד, ייתכן שתהיה בעיה לראות רק צבעים מסוימים. ואם אין פיגמנטים בחרוטים כלל, העין לא תראה צבע בכלל. זה ידוע בשם אכרומטופיה, וזה נדיר מאוד! רק אחוז אחד מכל עיוורי הצבעים רואים רק גוונים לבנים, שחורים ואפורים. שאר עיוורי הצבעים סובלים בעיקר מחוסרים בצבע. אילו צבעים בדיוק? אדום, כחול, ירוק, צהוב, חום, כתום וסגול. עיוורון צבעים המקשה להבדיל בין אדום ובין ירוק הוא הצורה הנפוצה ביותר. 

כוח־העל של עיוורי הצבעים

עיוורי צבעים עלולים להיתקל בבעיות בביצוע פעולות שעבורנו נתפסות כפשוטות ביותר. לא נעים לקום בבוקר וללבוש מכנסיים בצבע ירוק עם חולצה ורודה, גרביים חומים ונעליים אדומות, אלא אם כן אתה ליצן בקרקס 😊 עיוורי צבעים רבים מתקשים להתאים את הגרביים השחורים והכחולים ולגרוב זוג תואם. אבל זה באמת בקטנה. 

לעיוורי צבעים רבים נראה שבקשת בענן יש רק שניים או שלושה צבעים: כחול וצהוב. האור הירוק ברמזור עשוי להיראות לבן או אפילו כחול, בעוד האורות האדומים והצהובים עשויים להיראות דומים זה לזה. לכן ברומניה ובטורקיה אסור לעיוורי צבעים להוציא רישיון נהיגה! במקומות אחרים הם לא יוכלו להיות חשמלאים, רופאים או טייסים. 

רוב עיוורי הצבעים שאינם מבדילים בין ירוק לאדום לא יוכלו להבחין אפילו בין עגבניות ירוקות לעגבניות בשלות, או בין קטשופ לקרם שוקולד. והכי מבאס: אם מתחשקת לך בננה, את בבעיה! הצהוב והירוק נראים באותו גוון!

אבל בואו נראה אילו יתרונות יש דווקא לעיוורי צבעים: אנשים עם עיוורון צבעים אדום־ירוק יכולים להבדיל בין הרבה יותר גוונים של חאקי מאשר אנשים שאינם עיוורי צבעים, וזה עשוי לעזור בזיהוי הסוואה בסביבה ירוקה. לאנשים עם עיוורון צבעים יש נטייה לראיית לילה טובה יותר, ובמצבים מסוימים הם יכולים להבחין בשינויים בבהירות, שאנשים רגילים אינם מבחינים בהם. תוכלו לנחש שהשילוב של גילוי ההסוואה וראיית הלילה הפך אותם בעבר לחיילים מהשורה ראשונה! במהלך מלחמת העולם השנייה התגלה כי תצפיתנים עיוורי צבעים יבחינו בקלות בהסוואה שעין רגילה פסחה עליה. 

למה פייסבוק לא אדום

כיצד בודקים עיוורון צבעים? אחת הדרכים הנפוצות לאבחון עיוורון צבעים היא “מבחן אישיהארה”,  אשר הומצא על ידי ד”ר שינובו אישיהארה ב־1916. מבחן זה בנוי מכרטיסיות שעליהן מספרים צבעוניים על רקע עמוס וצבעוני. מי שאינו לוקה בעיוורון צבעים יוכל לזהות את המספרים, אך הלוקים בו יתקשו בכך. 

אז האם עיוור צבעים יכול להצליח בעולם הזה? איזו שאלה, בוודאי! רק הביטו למשל בביל קלינטון, מארק צוקרברג, מארק טוויין ועוד רבים אחרים מתחומי האומנות, היצירה והמדע. תהיתם מדוע הלוגו של פייסבוק כחול? כן, זה הצבע שצוקרברג רואה בצורה הטובה ביותר. הוא סובל ממחסור באדום ובירוק!

 

כתיבה: הודיה תעשה

הכתבה המלאה פורסמה בגיליון ט”ו אדר א’ תשפ”ד,

לעוד תוכן ערכי ואיכותי לילדים ולמשפחה הצטרפו למגזין אותיות וילדים לחצו כאן

שיתוף:

פייסבוק:

מצטרפים ומקבלים את הספר החדש של נדב נווה או קורקינט במתנה!

בהתחייבות לשנה *