נע נע בנענע!

Refreshing,Summer,Mojito,Cocktail,With,Ice,Cubes,,Fresh,Mint,And

מאיפה הגיע השם “נענע”?
הנענע מוזכרת בתלמוד הירושלמי, במסכת שבת, דף מח, עמוד ב: “ההן דגזז כוסבר, כרתי, כרפס, גרגר, טריקסימין, כשומין, נענע – חייב משום קוצר ומשום זורע”. בעברית קוראים לה נענע ובלועזית מנטה. מקור השם מנטה הוא מהמיתולוגיה היוונית, וזהו גם שמה המדעי של הנענע. לכן, בפעם הבאה שמישהו יגיד לכם שיש נענע ויש מנטה, תדעו שהוא טועה.

עלי נענע טריים: גם אם לא נמולל את העלים בין האצבעות, עדיין נוכל להריח את הריח המיוחד של העלים. הנענע משמשת כטעם חריף־עדין, ייחודי ומרענן במטבחים בכל העולם. דרך השימוש הנפוצה ביותר היא חליטה בכוס תה, אך מומלץ גם לשלב אותה בשייקים, בסלטים, כתבלין בקציצות בשר, עוף או דגים, וכקישוט לקינוחים או לגלידות.
נענע מיובשת: ניתן להשיג ברוב חנויות התבלינים. טעמה מרוכז יותר. אפשר לחלוט את העלים המיובשים במים חמים למשך שלוש־ארבע דקות, לסנן ולשתות, ואפשר גם לפזר אותם כתוספת לסלטים מרעננים כגון סלט בורגול, סלט פירות, תבשילי עגבניות ועוד.
שמן מנטה: מופק מנענע חריפה. על העלים נמצאות בלוטות המכילות שמן ריחני המכיל את החומר מנטול, שמשתמשים בו ברפואה ובעיקר ברפואת שיניים, במשחות שיניים, בטיפולי ארומתרפיה (תחום ברפואה הטבעית) ובמזון – בעיקר בתעשיית התה והמשקאות, כקרם מילוי לשוקולד ועוד.

מה יוצא לנו מזה?
האנרגיה הקרה והיבשה של המנטה מעולה בעיקר למגוון בעיות שקשורות בעודף של חום וליחה במערכות הנשימה והעיכול.

שתיית תה נענע עשויה לסייע בהקלה של גזים, נפיחוּת, כאבי בטן, בחילות והקאות. במצבים אלה מומלץ לחלוט עלי נענע בכוס מים רותחים, להמתין כעשר דקות ולשתות שלוש־ארבע פעמים ביום. גם אחרי ארוחה כבדה מומלץ לשתות חליטת נענע טרייה.
תמיד אפשר להשתמש בעלי נענע טריים. אך כשרוצים להשיג תוצאות חזקות יותר ניתן להשתמש בשמן מנטה או במיצוי של עלי נענע.

שמן מנטה טוב לטיפול בשיעול, כחלק מטיפול בשפעת, בהתקררויות ובמחלות חורף.

כשסובלים מזיהום בגרון או בחלל הפה, כדאי לגרגר כוס מים עם מנטה, כי זה יכול לסייע בחיטוי עדין ולהעניק טעם מרענן, ואפילו לסייע במניעת ריח רע מהפה.

ריח השמן יכול לפתוח ולרענן את דרכי הנשימה, ולעיתים במצבים של אסתמה או ברונכיטיס, הרופא ממליץ להשתמש במנטה באינהלציה.
למנטול שבמנטה יש יכולת אלחוש מקומית, לכן בשימוש חיצוני, מיצוי איכותי של נענע עשוי להקל כאבי בטן.
המנטה משפרת את זרימת הדם ומרפה שרירים תפוסים. עיסוי עם כמה טיפות של שמן מנטה על המצח ועל הרקות יכול להקל כאבי ראש. רק חשוב לציין שאסור למרוח את השמן ישירות על העור, אלא חייבים לדלל אותו בשמן אחר, או במשחה.
נוסף על כך, הריח החריף של שמן המנטה עוזר בהרחקת חרקים. לכן אפשר להוסיף שלוש טיפות של שמן לדלי מים ולשטוף את הרצפה.

הידעת?
מה יותר קר מקוביית קרח? קוביית קרח שהקפאנו בתוכה עלה נענע. מומלץ לנסות בבית.

הטעם החריף של הנענע לא גורם לצריבה. הטעם חודר לתאים שבפה שלנו ומגיע אל עצבים שרגישים לחום ולקור. כשאוכלים נענע בפה סגור, לא מרגישים את תחושת הרעננות והקור. אבל כשפותחים מעט את הפה ושואפים מעט אוויר, זה מה שמביא לתחושת הקור.

מתוך גיליון 839, להמשך הכתבה ועוד תוכן ערכי ואיכותי הצטרפו למגזין אותיות וילדים! לחצו כאן

שיתוף:

פייסבוק:

מצטרפים ומקבלים הגדת פסח מצוירת או קורקינט במתנה!

בהתחייבות לשנה *