לוֹ זה טוב

חננאל תורגמן

תארו לעצמכם שאתם פותחים קופסת טונה בשבת ומתלבטים מה עושים כל השמן. מותר לשפוך אותו או שזו ברִירה?

אז מה עושים?

מלאכת בורר – ב’: כפי שלמדנו, בשבת אסור להוציא מתערובת את מה שלא רוצים, אך מותר להוציא את המאכל שכן רוצים לאכול, כאשר עושים זאת ביד, סמוך לסעודה. לכן, לדוגמה, מי שאוהב עגבניות אך פחות מחבב מלפפונים, יכול לקחת מקערה של סלט ירקות את העגבניות אליו לצלחת. אך אם הוא לקח סלט לצלחת, אסור לו להוציא ממנה את המלפפונים החוצה. אולם אם חברו אוהב מלפפונים, הוא יכול להוציא מהצלחת את המלפפונים ולהעביר לצלחת חברו (אם הוא מסכים, כמובן), כי עבור חברו מלפפונים הם מאכל ולא נחשבים פסולת.

פרטי דינים נוספים: מותר לשטוף פירות וירקות לפני האכילה ואין בעיה בהפרדת הפסולת שעליהם, אולם אסור להשרות אותם במים לשם כך. 

מותר לקלף מאכלים וכן להוציא מהם את הגרעינים שבתוכם סמוך לאכילה, משום שזו דרך אכילתם. קליפה שראויה לאכילה (כגון קליפת מלפפון ותפוח) שהאדם לא רוצה לאוכלה – יש אומרים שהיא נחשבת כפסולת ומותר לקלפה רק סמוך לאכילה ובסכין, ויש אומרים שהיא נחשבת כמאכל וניתן לקלפה זמן רב לפני האכילה ואף במקלף.

קופסת שימורים של טונה שיש בה שמן שצף מעל הדג, השמן שלמעלה לא נחשב מעורב עם הדג ואין איסור בורר בהוצאתו. בשמן המעורב בדג יש איסור בורר, ולכן יש לרוקן את השמן עד שמגיעים סמוך לשמן המעורב בדג, ואז יש להוציא את הדג בכף או במזלג לכלי אחר.

כתיבה: חיים ברנסון

איור: חננאל תורגמן

מתוך גיליון טבת תשפ”ד,

לעוד תוכן ערכי ואיכותי לילדים ולמשפחה הצטרפו למגזין אותיות וילדים לחצו כאן

שיתוף:

פייסבוק:

מצטרפים ומקבלים את הספר החדש של נדב נווה או קורקינט במתנה!

בהתחייבות לשנה *