שעועיות או לא להיות

שם:

בתלמוד הירושלמי כתוב: “אמר רבי יונה: למה נקרא שמה שעועית? שהיא משעשעת את הלב ומהלכת את בני מעיים”. כלומר, שגורמת לתחושת מלאות ולשובע. השעועית שמוזכרת במשנה ובתלמוד היא שעועית הלוביה (רוביא) שגדלה באותם ימים בארץ ישראל. 

 

מצבי צבירה: 

ישנם זנים רבים של שעועית: שעועית אדומה – המקור שלה במרכז יבשת אמריקה. שעועית לבנה קטנה ושעועית לבנה גדולה – המקור שלהן בצפון אמריקה ובדרומה. שעועית שחורה – פופולרית מאוד במטבחים של מרכז אמריקה. שעועית לִימָה, או בשמה השני שעועית בּוֹבֶּס – מקורה במרכז יבשת אמריקה, והיא השעועית הענקית מכולן. שעועית מנומרת, ובשמה השני שעועית בַּרְבּוֹנְיָה – מקושטת בגוונים ורודים ואדומים, מגיעה מצפון מקסיקו ומדרום־מערב ארצות הברית. שעועית אזוקי – מקורה בסין, ביפן ובהודו. משמעות השם אָזוּקִי בסינית הוא “שעועית קטנה”. לאזוקי צבע אדום כהה עם פס לבן. שעועית מַש, ובשמה השני שעועית מוֹנְג – צבעה ירוק, מקורה בהודו, שם היא גודלה לראשונה בסביבות שנת 1500 לפני הספירה. מאוחר יותר היא הגיעה לסין, ושם זכתה לפופולריות רבה כנבטים שמוכרים לנו כ”נבטים סיניים”. ושעועית לוּבְּיָה – מקורה באפריקה, היא קטנה, בהירה ובעלת “עין” שחורה. כמו כן קיימים תרמילי שעועית ירוקה ותרמילי שעועית צהובה, שנחשבים כירקות ולא כקטניות: קוטפים את תרמילי השעועית כשהם עדיין צעירים ורכים והזרעים שבתוכם טרם הבשילו לקטניות. 

 

מה יוצא לנו מזה? 

השעועית על שלל זניה, צבעיה וגדליה תורמת לנו הרבה חלבון ויחסית מעט פחמימות. כדאי לאכול שעועית לצד דגנים מלאים, וכך נרוויח חלבון שמכיל את כל חומצות האמינו – חלבון מלא. כמו כן, אכילת שעועית תורמת לנו סיבים תזונתיים שמסייעים למערכת העיכול שלנו, ויטמיני B שמשפיעים לטובה על מערכת העצבים שלנו, ואת המינרלים החיוניים סידן, ברזל, מגנזיום, אבץ ואשלגן. 

 

איזה באסה 

איזה באסה שאטריות שעועית מכילות רק עמילן שעועית מונג (מש) ומים, שזה אומר שיש בהן בעיקר פחמימות וכמעט אפס אחוז חלבון. לכן מזין יותר לאכול שעועית בצורתה המקורית, ופחות מזין לאכול אותה כאטריות. 

איזה באסה לאכול שעועית בקופסת שימורים שהוסיפו לה כל מיני חומרים, כגון: מגביר חוזק – סידן כלוריד (E-509). לכן עדיף לאכול פולי שעועית מיובשים, או פולי שעועית שנמכרים קפואים, ולבשל בבית עם תבלינים וחומרים שמכירים. 

נכנסים למטבח- מרק שעועית חורפי

החומרים: 

2 כוסות שעועית לבנה מבושלת או קפואה

רבע כוס גריסי פנינה 

2 בצלים בינוניים

גזר 

גבעול סלרי 

4 עגבניות גדולות 

5 שיני שום 

2 כפות גדושות רסק עגבניות

4 וחצי כוסות מים רותחים 

2 כפות שמן זית

2 כפות עלי פטרוזיליה קצוצים

כף פפריקה מתוקה

כפית מלח

חצי כפית כורכום

חצי כפית כמון

רבע כפית פלפל שחור

 

אופן ההכנה: 

1.קוצצים את הבצלים, מועכים את שיני השום, פורסים את הגזר, קוצצים את הסלרי ומגררים את העגבניות. 

  1. מאדים בסיר את הבצלים במעט מים עד שהם הופכים לשקופים. 
  2. מוסיפים לסיר מים רותחים, שעועית, גריסים, גזר וסלרי מביאים לרתיחה, מנמיכים ומבשלים כ־10 דקות. 
  3. מוסיפים לסיר עגבניות, רסק עגבניות ושום, ומבשלים כחצי שעה. 
  4. מוסיפים לסיר עלי פטרוזיליה, שמן ותבלינים ומכבים את הגז. 

כתיבה: שרה בר אשר

מתוך גיליון טבת תשפ”ד,

לעוד תוכן ערכי ואיכותי לילדים ולמשפחה הצטרפו למגזין אותיות וילדים לחצו כאן

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך גם

מצטרפים ומקבלים את הספר החדש של נדב נווה או קורקינט במתנה!

בהתחייבות לשנה *