גנן גידל דגן בגן

אין כמו לקום בבוקר ולשתות תה עם נענע שגדלה באדנית במרפסת, או להכין סלט מירקות טריים שרק הבוקר נקטפו מהגינה, וכמובן לתבל אותו בבזיליקום ובפטרוזיליה שנקטפו מהעציץ בכניסה לבית. נכון? | תשאלו את חיים ויצמן (לא הנשיא...), מקים מפעל לזרעים, שבזכותו ילדים רבים העבירו את הקורונה בכיף ובחוויה, ואפילו הכירו ירקות חדשים | טובה הארץ מאוד מאוד
אור חדש זרעים

חיים ויצמן, המקים והבעלים של מפעל הזרעים “אור חדש” המשווק זרעים לכל הארץ, הוא ממקימי היישוב אבני חפץ בשומרון, שם גם נמצא המפעל. הוא נשוי לאורלי ואב לשבעה ילדים. “אנחנו היינו המשפחה השביעית ביישוב”, הוא מספר בגאווה. 

חיים מסביר לנו שהמפעל פונה בעיקר ללקוחות המכונים “הגנן החובב” – כלומר אנשים שמגדלים גידולים ביתיים בגינה קטנה, במרפסת או בעציץ כדי לקשט את ביתם, ויותר מזה – לראות את תהליך הצמיחה של הצמח, החל משתילת הזרע ועד סוף הגידול. 

איך מקימים מפעל

ממש כמו פרח, הרעיון להקים מפעל של זרעים נבט בראשו של חיים לאט לאט.

“בצעירותי עבדתי אצל גיסי, שהיה חקלאי מקצועי, וכחלק מהעבודה ראיתי שבאים אליו אנשים וקונים ממנו המון ירקות, אבל חסר להם ה’טאץ”, החיבור האמיתי לירקות. אנשים התייחסו לירקות רק מהרגע שהם הגיעו למכולת, מוכנים לאכילה. הם לא חשבו על המסע שעבר הירק, לדוגמה המלפפון – מהרגע שהזרע נשתל באדמה. הם לא הקדישו שום מחשבה לתפילתו של החקלאי לגשם, לעבודה המאומצת או לחיבור לאדמה. כמו שיש בסופר לחם או עוף או גבינה – יש גם ירקות ופירות שצנחו משום מקום”. הוא ממשיך ומספר לנו שהדבר העציב אותו – ועיצב אותו לחלום על מפעל לזרעים.

סיבה נוספת הגיעה מכיוון דומה אך שונה: “הלכות חקלאות. למדתי איך מגדלים בזמן השמיטה, איך מתייחסים היום לעורלה, למעשרות. אלו דברים שאינם פשוטים וצריך להיכנס בעובי הקורה כדי ללמוד אותם”.

הזרעים נזרעו, ולאחר מספר שנים – הרעיון החל להבשיל. “כשהייתי אבא לארבעה ילדים, הלכתי לרב מרדכי אליהו זצוק”ל ואמרתי לו שאני רוצה לפתוח עסק לזרעים ושבאתי לבקש ברכה. הרב שאל קצת שאלות, כיוון אותי ולבסוף נתן את ברכתו להצלחת המקום”.

מהיכן מגיע השם “אור חדש”?
“למי פונים כשרוצים שמות?” מחייך חיים, “כמובן, למי שנתן את השמות לכל הילדים שלנו, וגם את הברכה למפעל – הרב אליהו זצוק”ל. אחרי חצי שנה של ארגונים ותשתיות, הלכתי לרב והוא קבע את השם המוצלח”.

נשמע שהרב אליהו זצוק”ל מאוד תמך במפעל.
“בהחלט! התייעצנו עם הרב והוא חיזק אותנו בכל שלב ושלב. הרב דרבן אותנו לפתוח את המפעל למרות הקשיים שהיו בהתחלה”. חיים ממשיך ומספר בהתרגשות: “הרב אהב מאוד את מפעל הזרעים ושמח על הרעיון שמאחוריו – שכל אדם ואדם, לא משנה מי הוא, היכן הוא נמצא ואיפה הוא גר – ישתול את הזרעים, ועל ידי כך יתחבר לארץ ישראל הקדושה, יכיר את רגבי אדמתה ויקיים ‘כי רצו עבדיך את אבניה ואת עפרה יחוננו'”.

בהזדמנות זו חיים מוסיף כי “מי ששומע בקול רבנים והולך ביושר – בסוף יצליח. הדרך להצלחה היא לא לחפש תחבולות ולשקר – אלא ללכת בתמימות ולהקשיב לגדולי הדור”.

חיים ויצמן אור חדש
חיים ויצמן במפעל הזרעים שלו אור חדש

זרעים עם נשמה

זוכרים את “הלכות חקלאות”? חיים מספר לנו איך הן באות לידי ביטוי בפועל בעבודתו במפעל.

השנה הבאה היא שנת שמיטה. כיצד ניתן למכור זרעים בשמיטה?
“שאלה מצוינת! בשנת השמיטה אנחנו שמים על כל שקית מדבקה מיוחדת שעליה כתוב: ‘יש לזרוע את הזרעים אך ורק בתוך הבית או בעציץ שאינו מנוקב, או לזרוע לאחר שנת השמיטה’. נחש מי נתן לנו את התשובה לשאלה ההלכתית הזאת?”

כמובן, הרב אליהו זצ”ל. עד היום שמורות בבית משפחת ויצמן תשובות הלכתיות ופסקים שקיבלו מהב בכל שאלה שהתעוררה אצלם בהלכה. 

אנחנו כבר כמעט שנה בתקופה חדשה – תקופת הקורונה. איך היא משפיעה על העסק שלכם?
“תתפלא, אבל דווקא לטובה. הורים רבים קנו זרעים לילדיהם”.

לגדל צמח זה בהחלט דבר שיכול לשמח ילדים בבידוד. 
“נכון, ויותר מזה – הילדים רצים בכל בוקר לגינה, לראות איך העגבנייה גדלה בעוד סנטימטר, איך הפלפל הופך לאט לאט מירוק לאדום – כל אחד והצמח שלו: אחד מלפפון, אחד גזר, אחד קישוא ואחר חציל”.

דווקא קישוא וחציל הם ירקות שילדים לא כל כך מכירים.
“נכון, אבל דווקא בזכות הגידול הביתי הם לומדים להכיר מקרוב את הירקות, ויכול להיות שאפילו לאכול אותם… התגובות חיוביות מאוד. ילדים מגדלים את הצמח שלהם וזה פורק להם את הלחץ. הם רוצים לטפל בו – ועל ידי כך נוגעים באדמה ומתחברים לשורשים”. חיים ממשיך להתלהב: “כמה חשוב להתחבר לאדמה. מהאדמה נוצר האדם. האדמה היא האהבה שלנו לארץ ישראל הקדושה”. 

יש צמח שאתה אוהב במיוחד?
חיים חושב לרגע ומייד עונה: “אני אוהב מאוד את הצמח ‘כובע הנזיר’ – הוא מזכיר לי את הילדות. אני אוהב במיוחד גם ‘אפונה ריחנית’ – אוהב את הפראיות והצבעוניות שלה, את איך שהיא גדלה”.

יש גם ירקות שאתה אוהב במיוחד?
“אני אוהב את כל הירקות, זו שאלה קשה מדי”, הוא משיב בחיוך, “זה כמו לשאול אבא איזה מהילדים שלו הוא הכי אוהב…”

איזה מסר אתה רוצה לומר לילדים שקוראים את העיתון?
“מה שחשוב לנו הוא שכל בית בישראל יתחבר לאדמת הארץ ולקדושתה דרך הזרעים ודרך הפרחים היפים, ויראו שהארץ שלנו טובה מאוד מאוד”.

הטיפים המנצחים של חיים לחקלאי המתחיל

  1. הקפידו תמיד שבזמן שתילת הזרע הקרקע תהיה לחה ולא יבשה.
  2. שתלו את הזרעים במקום מואר – מקום שאין בו יותר מדי שמש אבל גם אין בו חושך.
  3. הסתכלו בהוראות שנמצאות על שקיות הזרעים או באתר האינטרנט שלנו ועקבו אחריהן – לכל זרע יש עונות שבהן הוא צומח הכי טוב, תדירות השקיה נדרשת ודגשים נוספים.
  4. וכמובן – התכוונו להתחבר לארץ ישראל הקדושה שלנו!

בהצלחה!

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך גם

מצטרפים ומקבלים הגדת פסח מצוירת או קורקינט במתנה!

בהתחייבות לשנה *