צעצוע של אשפה

20220113_193212

יוסי וייס (71) מראשון לציון הוא בן־אדם מיחד. הוא הספיק לעבד בחברת התעופה “אלעל” ולעשות עוד כמה דברים מענינים, אבל כיום הוא מעביר הרצאות והוא גם אמן מיחד מאוד – הוא יוצר יצירות מ… פחיות. יוסי מציג את יצירותיו בתערוכה קבועה במוזאון הילדים בחולון.

אוצר של זבל

אני שואלת את יוסי איך הוא הגיע לרעיון ליצר פסלים מפחיות, והוא מספר לי שלפני כעשרים שנה חברת המשקאות “רדבול” ערכה תערוכה והזמינה כל מיני אמנים להשתתף בה. “החברה בקשה מהם ליצר כל מיני דגמים ויצירות מפחיות של רדבול. במקרה הייתי עם ילדי בתערוכה, והבן שלי התלהב מאוד ובנה אופנוע מפחיות. לאחר מכן הוא בנה עוד כמה דברים ועזרתי לו, ומשם הכל התחיל”.


למה חשוב לך ליצר דוקא מחמר ממחזר?
“קדם כל, חשוב לי מאוד הנושא של איכות הסביבה. במצב של היום, כשיש זהום ויותר מדי זבל, זוהי תרומתי הצנועה לסביבה. אני אוסף פחיות, חמרים ודברים שאנשים השתמשו בהם בעבר, ונותן להם ‘חיים חדשים’. חשוב לי לצין שאני לא אוסף פחיות מהרחוב, מכיון שזו פרנסה של כל מיני אנשים הזקוקים לכך; את הפחיות ליצירות שלי אני מקבל מחברים ובני משפחה שאוספים עבורי, וכשעבדתי ב’אלעל’ אספו לי גם שם”.

מה אתה אוהב במיחד בחמר הגלם הזה, הפחית?
“אני אוהב במיחד את הצבעים הנהדרים של הפחיות”, מספר יוסי בהתלהבות, “אני יכול להשתמש בשני הצדדים של הפחית ובכל צד יהיה לי צבע שונה. זה מאוד מעשיר את היצירות השונות. ככל שהפחית צבעונית יותר – כך היצירה שתצא ממנה תהיה עשירה וססגונית יותר”.
אם תהיתם כמה זמן לוקח להכין פסלים כאלו, התשובה היא – לא מעט. “אם, לדגמה, אני יוצר אופנוע, תהליך היצירה יקח בערך עשרים שעות. כל דגם דורש זמן יצירה שונה, אבל רבם אורכים לפחות כמה שעות”.

מה תהליך היצירה שלך?
“אין תהליך יצירה קבוע, בכל פעם אני יוצר מה שעולה לי לראש. באפן כללי, על מנת ליצר משהו אני חושב על רעיון בראש, וכשהרעיון מגיע – אני מיד מפסל אותו. אני לא עובד עם סקיצות או סרטוטים, אלא חושב ועושה”.
אני שואלת את יוסי מה החלק שהוא הכי אוהב בתהליך היצירה, ובאפן מפתיע (או שלא) יוסי עונה שהוא אוהב במיחד את סיום היצירה, כשהוא רואה את התוצר המגמר. כשאני שואלת אותו מדוע זה החלק האהוב עליו, הוא מסביר שהוא חש ספוק אדיר כשהוא רואה את התוצר הסופי לאחר שעבד עליו כל כך הרבה זמן. יוסי נהנה גם מהתגובות שהוא מקבל על יצירותיו השונות.

ראש מפנס, רגלים מפקק

אני מבקשת מיוסי לספר על יצירה שיצר מפחיות שהוא זוכר במיחד, והוא מתקשה לבחר.
“הכנתי בערך אלף יצירות”, הוא נוקב במספר הלא־יאמן, “ולכן קשה לי לבחר ביצירה אחת. רב היצירות יפות ומיחדות, כי להכין תוצרים כאלו מפחיות שנזרקו זה מאוד מרשים. חשוב לצין שכל יצירה אני מכין פעם אחת ואין לי שתי עבודות זהות, כך שכל אחת היא באמת יחידה במינה”.
ליצירותיו יוסי משתמש לא רק בפחיות, אלא בחמרים ממחזרים שונים. בשלב זה יוסי מראה לי דגם של תלת־אופן, יצירה שהכין לפני כשבועים, ומסביר לי ממה היא עשויה: הגלגלים עשויים מגלגלים של מזודה ישנה, קדמת תלת־האופן עשויה מספינר. על תלת־האופן רוכב רובוט שעשוי גם הוא מחמרים ממחזרים: גופו בנוי מקפסה של תיונים, ראשו מפנס של אופנים, רגליו עשויות מפקק של נוזל לנקוי חלונות, והידים לקוחות מצעצוע שנזרק.

האם תוכל לתת טיפ לילדים שבעקבות הכתבה רוצים להתנסות בעצמם בהכנת יצירות מחמרים ממחזרים?
“קדם כל, מאחר שהשמוש בפחיות מסכן כי הידים עלולות להחתך – אני לא ממליץ לילדים להשתמש בפחיות. לעמת זאת, מבקבוקי פלסטיק נתן להכין יצירות מרשימות. לכן אני ממליץ לקחת את הפלסטיק של הבקבוקים ולהתחיל ליצר אתו באפן חפשי, מה שעולה לראש. אפשר גם למצא הרבה רעיונות באינטרנט. ברגע שתצא לכם יצירה יפהפיה – זה יתן לכם מרץ ותתחילו ליצר עוד ועוד יצירות”.

 

כתיבה: טליה אביעד

מתוך גיליון א’ ניסן תשפ”ד,

לעוד תוכן ערכי ואיכותי לילדים ולמשפחה הצטרפו למגזין אותיות וילדים לחצו כאן

שיתוף:

פייסבוק:

מצטרפים ומקבלים את הספר החדש של נדב נווה או קורקינט במתנה!

בהתחייבות לשנה *