משחקת בקוביות / נעם ציון גור, כת”צית

דמיינו לעצמכם: עיר שלמה, דינוזאורים, ספינות חלל, ארמון מפואר, רכבת מסתובבת, מאות דגמים מיוחדים, והכול – מלגו! במוזיאון הלגו שהקימה אורלי אחרק אקרון תמצאו את כל זה, ואפילו תוכלו לבנות בעצמכם דגמים מיוחדים. וכן, היא כבר מזמן לא ילדה, ובכל זאת בנתה הכול בעצמה!

לפני כמה שנים, כשקיבלה אורלי אחרק אקרון בת ה־43 ערכת לגו קטנה במתנה, היא נזכרה עד כמה אהבה את הלגו בילדותה. אט אט החל הלגו לתפוס מקום של כבוד בחייה הבוגרים, והיום, כעבור חמש שנים של עשייה בתחום, היא הקימה תערוכה מרהיבה ובה מאות דגמים יפהפיים.

ערב אחד, כשאימי חזרה הביתה עם אחיי הקטנים אחרי ביקור בתערוכת הלגו שהקימה אורלי בעבודה מאומצת, ומפעילה כרגע ללא תשלום לרווחת הציבור, הייתי ממש חייבת לדעת ולהבין עוד על תחביב הבנייה בחלקים הצבעוניים הקטנים שאנחנו לא מאחלים לאף אחד לדרוך עליהם יחפים😊 – ה”לגו”.

פניתי לאורלי וזכיתי לשיחה מרתקת בתחום שכה אהבתי כילדה.

אז איך בעצם הכול התחיל?

“אהבתי לגו בילדותי, כמו רוב הילדים”, מספרת אורלי, “וכמו רוב הילדים, גם אני איבדתי עניין כשהתבגרתי. הנחתי את הלגו בצד. עד לפני חמש שנים, כשמישהו נתן לי את ערכת הלגו הראשונה שחיברה אותי מחדש לעולם הלגו. הערכה הייתה די קטנה, ואני אפילו לא זוכרת לכבוד מה נתנו לי אותה”.

מאז שפתחה את הערכה והחלה לבנות, ממש כמו אז כילדה, היא לא מפסיקה. חמש שנים ומאות דגמים יפהפיים כבר מאחוריה. את חלקם תוכלו לראות בכתבה שלפניכם, או אם תגיעו לבקר בתערוכה שלה.

היצירות רבות ומגוונות מאוד. מהי היצירה שהכנתה דרשה הכי הרבה זמן?

“היצירה שלקחה לי הכי הרבה זמן הייתה מנוף חשמלי אלקטרוני – בניתי אותו במשך כ־10 שעות (!)” מספרת אורלי בחדוות יצירה בלתי מוסתרת.

ואיזו יצירה את הכי אוהבת?

“היצירה שאני הכי אוהבת, וגם הכי אוהבת להראות לאנשים שבאים לבקר בתערוכה, היא דגם של הטאג’ מאהל (ארמון־מקדש גדול בהודו), שהוא השלישי בגודלו באוסף דגמי הלגו, ומורכב מלא פחות מ־5,923 חלקים!”

אורלי מציינת כי הבנייה בלגו אינה קשה, אך היא מאתגרת.

מה קורה כשיצירה שעבדת עליה המון זמן מתפרקת?

“ככה זה בלגו. וזה חלק מהעשייה. פעם אחת, כשנסעתי לתל אביב כדי לערוך שם תערוכה, הבאתי איתי כל מיני דגמים. מתוך הדגמים שהבאתי היה איתי גם דגם הטאג’ מאהל המורכב. כנראה החזקתי אותו באופן לא יציב – והוא התפרק! זה היה קצת מבאס, אבל בתוך זמן קצר הצלחתי לשחזר את הבנייה”.

ברוכים הבאים למוזיאון הלגו

כעבור שנים אחדות מאז שהחלה את הבנייה בלגו, ראתה אורלי שבכל פעם שמגיעים לביתה ילדים או חברים צעירים לביקור, הם מתלהבים ומסתקרנים מאוד מדגמי הלגו המיוחדים שבנתה ומכל חלקי הלגו הצבעוניים שלה. אורלי ראתה עד כמה הילדים אוהבים את התחום ונמשכים אליו, ולכן החליטה ליצור מעין “מוזיאון לגו” ללא תשלום, שאליו יוכלו לבוא כל הילדים הסקרנים שאוהבים את הלגו. אורלי עושה זאת בהתנדבות מלאה, ומלבד מוזיאון הלגו האומנותי שהקימה, ישנם דברים נוספים שהיא עושה למען הקהילה, בהתנדבות, דרך הלגו.

תערוכת הלגו של אורלי ממוקמת במרחב מזמין ונעים סמוך לביתה. לצד דגמים גדולים וקטנים של אתרים מפורסמים בעולם כמו מגדל אייפל, הבית הלבן, הביג בן, פסל החירות והטאג’ מאהל, ניתן למצוא בתערוכה גם ספינת חלל ולוויינים, דינוזאורים, דגם של עיירה ואפילו מתקני לונה פארק שפועלים בלחיצת כפתור!

על שולחן התערוכה הגדול, בין בתי העיירה והלונה פארק, מסתובבת לפרקים רכבת שאורלי מפעילה למרבה ההתרגשות של הילדים והמבוגרים הצופים. אורלי, שניחנה בנפש צעירה במיוחד, מאפשרת למבקרים להתנסות בהפעלת דגם אלקטרוני של מכונית על שלט (מלגו, כמובן), ואף הקצתה שולחן עבודה ליצירה חופשית בלגו.

לא תאמינו, אבל אפילו בשירותים ובכיור ניתן למצוא מתקנים שימושיים מלגו!

לסיום, האם יש לך עצות לילדים ונוער שרוצים להתחיל להתמקצע בבנייה בלגו?

“קודם כול – להתחיל! וליהנות. ותמיד אפשר לבנות איך שרוצים! הכול נכון… אפשר לבנות דרך ההוראות, ואפשר לבנות מהראש, באופן יצירתי. אפשר גם לבנות דברים לא הגיוניים. בלגו אין לא טוב – הכול טוב! וגם, כל מי שרוצה יכול לבנות בלגו, בלי להתבייש בגילו. אפשר לבנות דגמים מיוחדים לגילך, ואפשר גם דגמים לילדים יותר צעירים או יותר בוגרים”.

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך גם

מצטרפים ומקבלים הגדת פסח מצוירת או קורקינט במתנה!

בהתחייבות לשנה *