מצפים לישועה

החיים ביישוב הפסטורלי מצפה כרמים התנהלו על מי מנוחות, עד שיום אחד החליט בג"ץ לפנות אותו. כעת משתפים אותנו ילדי היישוב בחששות לקראת הפינוי ובפעולות שהם עושים כדי לנסות למנוע אותו

מצפה כרמים הוא יישוב יפהפה במועצה האזורית מטה בנימין. גרות בו 44 משפחות, 16 מהן בבתי קבע. את תהליך הקמת היישוב ליווה באופן אישי מפקד פיקוד המרכז דאז, משה (בוגי) יעלון .שמו של היישוב ניתן לו בשל מיקומו – בין כרמים, צופה לנוף המרהיב של בקעת הירדן וצפון ים המלח.

כל זה נשמע חלומי. אך מאז שנת 2010 ועד היום עובר היישוב טלטלות בעקבות עתירות בלתי פוסקות שטוענות שהשטח שעליו נבנה היישוב שייך לערבים. לאחרונה פסק בג”ץ שעל המשפחות להתפנות מביתן, והוציא צו להריסת הבתים.

יצאתי לשטח כדי לשמוע מילדי היישוב על רגשותיהם וחששותיהם מפני הפינוי, ואיך הם פועלים כדי למנוע את הצו.

תהילה אנג’ל, 16

אני לומדת בכיתה י’ באולפנת עפרה, ומדריכה את שבט מעלות במצפה כרמים. מצפה כרמים זה הבית שלי! אני לא מכירה מקום אחר. יש פה נוף מהמם – כרמים, צבאים, ים המלח… זו קהילה קטנה שכולם בה מכירים את כולם. מגיל שנתיים אני עם החברות הכי טובות שלי. בנינו פה את הבית בצורה חוקית, ופתאום באו ונתנו לנו צו בג”ץ. כבר 10 שנים אנחנו בסרט ההזוי הזה. הבית שלי הוא אחד מארבעת הבתים שיש עליהם ממש צו הריסה. אין לנו פיתוח מסביב, זה מאוד מבאס, כי אין לנו גינה, ואנחנו לא יכולים להרחיב את הבית, שכבר צפוף לנו בו.

איך אתם פועלים כדי להישאר במצפה כרמים?

יש לנו מטה בג”ץ שפועל בלי הפסקה ומפעיל קשרים. חוץ מזה, הנוער פה התגייס להתרמות ולפרויקטים סביב המאבק, והיינו שותפים בהפגנות.

שתפי אותנו בתחושות שלך לגבי הפינוי.

אני מרגישה שמצד אחד אני בהכחשה. לא רוצה להאמין שזה משהו שיכול לקרות. מצד שני אנחנו מדברות על זה, החברות, או במשפחה, ואני כן מבינה שצריך לפעול ולהתפלל על רוע הגזרה. אין ייאוש בעולם! אנחנו צריכים לעמוד על הזכויות שלנו, ונמשיך לפעול, להתפלל ולהילחם על הבית שלנו – על ארץ ישראל!!

הללי שמחה, 9 וחצי

אני לומדת בכיתה ד’ בבית הספר “אהבת יצחק”. אני בסניף בני עקיבא שבמצפה כרמים בשבט נבטות, וגרה במצפה כרמים מיום היוולדי. כיף לגור במצפה כרמים. זה מקום נפלא וקסום עם נוף מדהים, אפילו רואים את ים המלח. אנשים טובים באמצע הדרך! לאחרונה הודיעו לנו שרוצים לפנות את היישוב, אבל אנחנו מחכים לעוד פסק דין של בג”ץ, שאנחנו מקווים שבעזרת ה’ יהיה הוגן ולטובתנו.

איך אתם פועלים כדי להישאר במצפה?

כרגע אנחנו מרבים בתפילות. אין כל כך מה לעשות חוץ מזה. אבל תפילה זה המון!

מה התחושות שלך בימים אלה?

ההרגשה לא נעימה, אבל מקווים לטוב! אני רוצה לבקש מכל הקוראים שיתפללו יחד איתנו לבשורות טובות, ולהגיד להם שהם מוזמנים לבוא ולראות כמה היישוב שלנו מקסים!

אדם קופ, 10 וחצי

אנחנו שבעה אחים במשפחה. אבי מורה בבית ספר יסודי, ואימי אחות בבית החולים שניידר. אני גר במצפה מאז שנולדתי! בהתחלה גרנו בקרוון ואחר כך עברנו לבית משלנו. מצפה כרמים הוא מקום שכיף לגור בו, מקום מקסים עם נוף מדהים. יש פה שטח פתוח והמון חיות. לאחרונה, בג”ץ הכריעו לפנות אותנו מהמצפה. זה כואב שמפנים 45 משפחות יהודיות, ולא מפנים מחבל מביתו!

מה אתם עושים כדי להישאר במצפה?

עשינו קמפיין גיוס כספים כדי למנוע את הפינוי. עושים גם הרבה ישיבות ומזמינים שרים, חברי כנסת ואנשים חשובים שאולי יוכלו לעזור לנו…

שתף אותנו בתחושות שלך לגבי הפינוי.

מכאיב מאוד. עצוב לי, כי זה הבית שלי! והחברים שלי! ואני לא יודע איפה נגור אחר כך, ואם יהיה לנו בית בכלל. זה גם מאוד מכעיס אותי, כי זו הארץ שלנו, ארץ ישראל. ערבים יכולים להתלונן, אבל זה ממש לא בסדר, כי זו לא הארץ שלהם! הקדוש ברוך הוא הבטיח את הארץ הזו לנו! אני רוצה לומר לכולם שיבואו לעזור לנו לשמור על המצפה שלנו. לא נוותר על הארץ שלנו!!

נועה אלקיים, 12

אני מאוד אוהבת לגור ביישוב. יש לנו סניף, ואנחנו מכירים את כולם. זה מרגיש כמו משפחה אחת גדולה. משפחתי ואני עברנו לגור כאן כשהייתי בת חצי שנה בערך. לאחרונה יש המון פגישות של המבוגרים על איך להתמודד עם המצב…

שתפי אותנו בתחושות שלך לגבי הפינוי.

עצוב לי שרוצים לפנות אותנו. מה כבר עשינו? לא אנחנו בחרנו להתמקם כאן, אלא המדינה. ההרגשה שלי היא שצדק – אין פה.

אלעד אלשיך, 16

אני לומד בכיתה י’ בישיבה התיכונית בבית אל, מדריך בסניף בני עקיבא במצפה כרמים. ההורים שלי גרים פה מאז שהתחתנו, ואני פה מאז שנולדתי… אחרי הרבה שנים שאנחנו מחכים לבנות בתי קבע ולפתח את היישוב, בג”ץ פסק להרוס את היישוב.

מה אתם עושים כדי להישאר ביישוב?

היה קמפיין גיוס כספים – גייסנו המון כסף לטובת המאבק. כל דבר שיעזור למאבק – אנחנו נעשה.

איך אתה מרגיש לגבי הפינוי?

הרגשה נוראה. המדינה שמפנה אותנו היא זו שהעבירה אותנו לכאן… די מוזר. בתחושה שלי, חשוב לנצל את הזמן כמה שאפשר – עם המשפחה, עם החברים, בבית הספר, ביישוב. אי אפשר לדעת מה יכול לקרות.

החשש בליבם של תושבי מצפה כרמים מפני איבוד הבית שהם כל כך אוהבים, מורגש. אך יחד עם זאת אני שומעת מהם אומץ לב, גבורה ואמונה גדולה כי עליהם להמשיך במאבק הצודק, למענם ולמען הדורות הבאים אחריהם. כי אין לנו ארץ אחרת.

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך גם

מצטרפים ומקבלים הגדת פסח מצוירת או קורקינט במתנה!

בהתחייבות לשנה *