לא על הלחם לבדו

שוקולד? גבינה? תפוחים? פטרוזיליה? כל אחד והעוגה החביבה עליו!

לוּשִׁי וַעֲשִׂי עֻגוֹת

לא מזמן קראנו בתנ”ך היומי (חפשו ולמדו! זה כיף!) על עוגת הרצפים הפלאית שאכל אליהו הנביא. בני החמוד דמיין לו עוגונית (קאפקייק) מתוקה, וקצת התאכזב כשהתחוור לו שהכוונה לפיתה עגולה הנאפית על גחלים, הם הרצפים. הצד השווה שבהם? ה”עוגה” רומזת לצורת המאפה העגולה, ממש כמו בשיר “עוּגָה, עוּגָה, עוּגָה, בַּמַּעְגָּל נָחוּגָה”, המצַווה על הריקוד במעגל. חוני המעגל עג עוגה ועמד בתוכה, וגם אם היה קונדיטור, זה היה מאוד מלכלך.

לבטים רבים

ביטוי ידוע אומר “אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה”, כלומר, שני דברים סותרים אינם יכולים לשבת בכפיפה אחת. אז חבר’ה, חלאס להתלבט ולפסוח על שתי הסעיפים (בוקר טוב אליהו!) – פשוט תחליטו. הביטוי עתיק ונזכר כבר במאה ה־16 בחליפות מכתבים בין פוליטיקאים אנגלים ידועים.

אם אין לחם שיאכלו…

אם אין לחם, שיאכלו עוגות? לא מדויק! בצרפתית “S’ils n’ont pas de pain, qu’ils mangent de la brioche”פירושו “אם אין לחם, שיאכלו בריוש”, היא הלחמנייה־עוגה הצרפתית הרכה ועתירת החמאה והביצים. המשפט מיוחס בדרך כלל למלכה מארי אנטואנט, על לא עוול בכפה. למען האמת, יחסית לשאר אנשי חצר המלוכה הצרפתים הנהנתנים, שבאמת לא ראו מעבר לקצה אפם, המלכה שהגיעה מאוסטריה השתדלה לשמור על פשטות וגם לסייע לבני המעמדות הנמוכים. נראה שהמשפט “הודבק” לה על ידי המהפכנים בניסיון מוצלח להכפיש אותה, אבל הוא מופיע כבר בכתבי הפילוסוף רוסו, שמייחס אותה לנסיכה רמת יחס, בספר שפורסם כשמארי אנטואנט הייתה רק בת 11 ורגלה עוד לא דרכה על אדמת צרפת.

היום יום הולדת!

ביוון העתיקה הכינו עוגות סהר לאלת הירח, ארטמיס, וקישטו אותן בנרות ששיקפו את אור הירח, בעוד העשן נושא מעלה את תפילותיו של המאמין. יש הסבורים שזה המקור להבעת המשאלה כאשר מכבים את הנרות על עוגות יום הולדת.

שאלו כל דרדקית, והיא תאמר לכם בידענות ובצדק כי מספר הנרות על העוגה בימינו מייצג את מספר שנות חייך. נוהג זה מקורו בגרמניה, שם האמינו שהדלקת נרות כדי לחגוג את השנים שקדמו ליום ההולדת היא סגולה לחיים ארוכים.

עוגות יום ההולדת במתכונתן הנוכחית, העשויות מצרכים עשירים וקישוטים, החלו לצוץ במאה ה־17. אז, בהתאם לרוח התקופה, שגרנדיוזיוּת הייתה אחד ממאפייניה, תועפות גינדורים ליוו את העוגה. עוגות היו אז מנת חלקן של המעמד הגבוה בלבד, מכיוון שמחיר המרכיבים היה בשמיים. רק במאה ה־18, עם ירידת מחיר המרכיבים, התחילה עוגת יום ההולדת להתבסס כמנהג שבשגרה.

הֱיֵה נכון!

חוגגים יום הולדת בוונצואלה? התכוננו לזאת: בוונצואלה נוהגים לנסות ולדחוף את הפנים של ילד/ת יום ההולדת לעוגה לאחר כיבוי הנרות. מנסים… כנראה שלא תמיד מצליחים, וטוב שכך. מי רוצה פרוסת עוגה שהפרצוף של מישהו היה תקוע בה שתי שניות קודם?

פיל או עוגה? קשה לדעת בגלל המשקל

אחת מעוגות יום ההולדת הגדולות בעולם הוכנה לכבוד יום ההולדת המאה לעיר לאס וגאס. לרגל החגיגה הוכנה עוגה שמשקלה 6.18 טון. זה כמעט משקלו של פיל אפריקאי!

מזל טוב! חתונה!

בואו לא נרתום את העגלה לפני הסוסים. כדי להתחתן צריך למצוא קודם עם מי, נכון? כבר היו שהאמינו שהנחת עוגת פירות תחת הכרית תזמן לך זיווג נאה. לי נראה סביר יותר שתזמן זבוב נאה, אולי אפילו שניים. עוגות החתונה הראשונות היו למעשה לחם. ברומי, למשל, נהגו לבצוע לחם מעל ראשה של הכלה כדי לסמל מזל טוב ופוריות לבני הזוג. אומנם הרומאים אהבו להוסיף ללחם ביצים, חמאה ודבש, כך שההבדל בין עוגה ללחם היה קצת מטושטש.

עוגת ט”ו בשבט

הרומים זללו חטיף אנרגיה שכלל שעורה, גרגירי רימון, אגוזים, צנוברים וצימוקים. נשמע ממש אחלה! עוגת הפירות המודרנית מוצאה בימי הביניים, כאשר פירות יבשים נעשו זמינים יותר ונכנסו ללחמים באירופה. בימי הביניים היו נפוצות עוגות פירות עם דבש, פירות מיובשים ותבלינים. צלבנים ממוצא רומי נהגו לאכול עוגות פירות שתרמו לתחושת השובע שלהם לזמן רב יותר.

עוגת פירות שהוכנה עם חמאה וסוכר נאסרה לזמן מה באירופה במאה ה־18 מכיוון שנחשבה ל”מושחתת”, עשירה וטעימה מדי. באנגליה הייתה במאה ה־19 עוגת הפירות לעוגת חתונה מסורתית.

עוגת מרק עגבניות!

“עשירה במינרלים, טעם וצבע לא נורמליים” הכריזה בילדותי הפרסומת לעגבניות. אז בעצם, למה לא בעוגה? מאז שנות ה־20 של המאה ה־20 מלווה עוגה זו את האנושות, או לפחות את צפון אמריקה, והיא אינה מיועדת רק להרפתקני אפייה. עוגת מרק עגבניות היא עוגה עשירה בתבלינים, וליחה לא נס עד היום, תרתי משמע 😊 מרק העגבניות בעוגה שומר על לחותה, ולמעשה אינו מורגש בשל השימוש בתבלינים השונים. המתכון נוצר על ידי חברת המרק של קמפבל כדי לעודד את מכירות מרק העגבניות המרוכז שלהם. העוגה חלבית, עם זיגוג וגבינת שמנת. לא לחובבי הז’אנר בלבד!

מעולפת ספירים

אחת העוגות היקרות בעולם מכילה עשר אבני ספיר, וכן שרשראות, טבעות וצמידים וכלי משכית אחרים, שגורמים לתהייה אם זו עוגה או חנות תכשיטים. שמה של העוגה הזו הוא Fantasy Pirates, ומחירה של פנטזיית הפיראטים הזו, למקרה שתהיתם, הוא 35 מיליון דולר.

עוגה אחרת בהגזמה, שעלותה הייתה 75 מיליון דולר, נרכשה על ידי רוכש מסתורי מידידתנו החדשה, איחוד האמירויות. העוגה תיארה מסלול אופנה מרופד ביותר מ־4,000 יהלומים, והכנתה ארכה יותר מ־1,000 שעות עבודה.

חושבים שהיא הייתה טעימה? לא יודעת, אומרים שיהלום הוא החומר הקשה בעולם, אז הייתי נוגסת בזהירות.

עוגת גבינה

מחכים לשבועות בגלל העוגה? עוגת הגבינה הראשונה נוצרה באי היווני סאמוס. עוגות גבינה נחשבו ביוון למקור אנרגיה, והוגשו לספורטאים במהלך המשחקים האולימפיים הראשונים. עבור כלות וחתנים יוונים היא שימשה כעוגת חתונה.

זהירות! עוגה צהובה

תהא העוגה אשר תהא, רק הימנעו מ”עוגה צהובה”. עוגה צהובה היא תיאור לאחד השלבים בייצור האורניום, המשמש, לא עלינו, לנשק ודלק גרעיני. בעבר היה צבעו צהוב, כיום כבר לא, אבל השם נשאר איתנו.

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך גם

מצטרפים ומקבלים הגדת פסח מצוירת או קורקינט במתנה!

בהתחייבות לשנה *