כל התורה על רגל אחת

Grunge,Age,Dirty,Rough,Rustic,Brown,Open,Psalm,Pray,Talmud

חכמינו זיכרונם לברכה היו הוגי דעות, גאונים וצדיקים. הם דנו בדיני תורה עד לדקדוקים הקטנטנים ביותר, והפכו את דיני המצוות למה שאנחנו מכירים כיום. על רבים מהם סופר שהם ידעו את כל התורה בעל פה. אבל… האם רק גאונים יכולים לזכור את התורה בעל פה? הרב שמואל רפפורט, שמלמד שיטה חווייתית לזכירה בעל פה של תרי”ג המצוות, מאמין שכל אחד יכול. כן כן, כולם יכולים לזכור בעל פה את כל 613 המצוות! איך זה עובד? יצאתי לחקור.

 

ספר עתיק שקם לתחייה

הרב שמואל רפפורט הוא מנהל עמותת “מים חיים תפרח”, עמותה לפיתוח התיישבות תורנית בנגב. יש לו 11 ילדים, ארבעה נכדים, והוא בעל מטע זיתים להסקת שמן זית. 

איך הגעת לרעיון של שיטה לזכירת כל תרי”ג מצוות בעל פה? 

“במערכת החינוך היום אין שיעור או לימוד שמקיף את כל התורה כולה. כמובן, לומדים קצת הלכות, קצת נביא, תורה ומשנה, אבל אף ילד לא יוצא ממערכת החינוך כשהוא יודע את כל התורה. גם במסגרת של לימוד דף יומי, כשלומדים את כל התלמוד – אחרי שבע שנים אומנם עוברים על הכול, אבל לא באמת זוכרים כל דבר. והנושא הזה תמיד היה לי קשה. הרגשתי שצריך למצוא לימוד של ‘כל התורה על רגל אחת’, משהו שאפשר לזכור ולדעת בעזרתו את ראשי הפרקים של כל התורה”.

באותם ימים, לפני כ־15 שנים, חיכה הרב רפפורט בתור לטיפול רפואי, ומאחוריו עמד חבר שלו. “החבר אמר לי: ‘תקשיב, שמואל, אני יודע מאה מצוות לגמרי בעל פה’. עניתי לו שלא יכול להיות, זה המון. בחנתי אותו ושאלתי שאלות על כמה מצוות – והוא ענה לי תשובות מדויקות! הייתי מופתע. שאלתי אותו איך הוא הצליח ללמוד את זה בעל פה, והוא ענה לי שמצא ספר שבו מפורטת שיטה כיצד ללמוד את כל המצוות בעל פה. מייד הבנתי עד כמה שיטה כזאת יכולה להיות חשובה, וביקשתי ממנו להשיג לי את הספר, כדי שאוכל ללמוד גם אני”. 

הספר היה ספר שכתב הרב מרקסון שבו הוא מתאר ומעבד את שיטתו של הרב יעקב דידובסקי, תלמיד חכם גדול שחי לפני כמאה שנים בירושלים. “הרב דידובסקי ראה שרוב הציבור היהודי שהיה אז בארץ עסק במלאכת כפיים ובחקלאות. תנאי המחיה היו קשים, וכדי להשיג אוכל אנשים עבדו קשה כל היום – ולא היה להם פנאי ללמוד תורה”. הרב דידובסקי החליט למצוא שיטה שבעזרתה אפילו אדם שיש לו רק עשר דקות לימוד בכל יום – יצליח ללמוד תורה באופן משמעותי, והוא פיתח שיטה לזכירת כל תרי”ג המצוות. את השיטה כתב בספר.

“הספר נכתב לפני מאה שנה, אבל רב שגר באשדוד כיום, הרב מרקסון, גילה אותו, והחליט שצריך להנגיש אותו גם לדור שלנו. הוא לקח את הספר והוציא אותו מחדש, עם ניקוד ובתוספת פירושים וחידושים. הוא התחיל להפיץ אותו בבתי ספר חסידיים, והספר הזה היה בעצם הספר שהחבר שלי נתן לי”. 

כשהרב רפפורט גילה את השיטה הוא התלהב מאוד, והתחיל ללמוד בעזרתה את כל תרי”ג מצוות. מהר מאוד הבין שהוא רוצה להביא את השיטה גם לילדים. “כשלימדתי את השיטה, הרב של הקהילה, הרב טוניק שליט”א, התלהב ודחף גם הוא את הלימוד, וככה התחלתי להפיץ את השיטה, להנגיש אותה ולהפוך אותה זמינה לכמה שיותר ילדים. זו שיטה חווייתית מאוד, שכוללת בתוכה המון כיף ומעט טרחה. כל אחד יכול ללמוד כך, ואחרי כשנה לדעת את כל תרי”ג מצוות בעל פה“.

ילדה, מצלמה, והרבה מצוות

אז איך בעצם השיטה עובדת?

“הרב דידובסקי עשה דבר שעדיין לא עשו לפניו: הוא לקח את כל תרי”ג מצוות לפי הסדר שבו הן מופיעות בתורה – מהמצווה הראשונה, שהיא להוליד ילדים – ‘פרו ורבו’ (בראשית ט, ז) ועד המצווה האחרונה, שהיא כתיבת ספר תורה – ‘ועתה כתבו לכם את השירה הזאת’ (דברים לא, יט) ומִסְפֵּר כל מצווה באות לפי הסדר: א’, ב’, ג’ וכן הלאה, עד תרי”ג. לאחר מכן הוא הפך כל אות לסימן של המצווה. לדוגמה: המצווה השנייה בתורה היא ב’ – ברית מילה. הוא בעצם יצר סימנים שמאפשרים לזכור כל מצווה בתורה לפי הסדר שבו הן מופיעות”.

ואתה רואה תוצאות בשטח? זה עובד?

“כמובן. בכל קיץ כל הקהילה שלנו יוצאת לכמה ימי נופש. בזמן הנסיעות באוטובוסים תמיד היינו מפעילים את הילדים עם משחקים. מרגע שלמדתי את השיטה, בזמן הנסיעות, במקום המשחקים הרגילים, לקחתי את המיקרופון ושרתי עם הילדים את רשימת המצוות. לקחתי מנגינה שהילדים שלי שרים בגן ושידכתי אליה את רשימת המצוות והסימנים שלהן, וככה בפשטות, אוטובוס שלם למד המון מצוות בעל פה”. 

התפוח לא נופל רחוק מהעץ, והבת של הרב רפפורט סיימה ללמוד את כל המצוות בעל פה כבר כשהייתה בת תשע (!) כפרס, היא קיבלה מצלמה משוכללת. עד היום היא זוכרת את המצוות בעל פה. 

וזה לא הכול. “אימא שלי, שהיא מייסדת רשת בתי ספר שנקראת ‘אהבת ישראל’, הכניסה את שיטת הלימוד הזו לבית הספר, וזכתה להצלחה. באותו רגע נוצר לי חלום חדש – חלום שכל ילד וילדה בעם ישראל ידעו את כל תרי”ג מצוות בעל פה, ממש כמו את שמע ישראל. מאז הכנסתי את השיטה לבתי ספר נוספים”.

 

כמו בלימוד נהיגה

אבל למה בכלל חשוב לזכור את המצוות בעל פה? האם יש לזה משמעות בעידן שבו אפשר לפתוח מחשב או טלפון ולדעת הכול? אני שואלת את הרב רפפורט, והוא אומר לי שידיעת המצוות היא בעצמה מצווה שכתובה בתורה, ואנחנו אפילו אומרים אותה בכל יום בקריאת שמע בפרשת ציצית: “וזכרתם את כל מצוות ה’ ועשיתם אותם”. “ה’ בפירוש מבקש מאיתנו לזכור את כל מצוותיו”, אומר הרב. 

הסיבה השנייה שהוא נותן קשורה לעשיית המצוות. “כשאת זוכרת את כל המצוות, את יכולה להיות בטוחה שאת גם מקיימת את כולן. אפשר להשוות את זה ללמידת תֵאוֹרְיָה לפני שמתחילים שיעורי נהיגה. גם אם ראית את ההורים שלך נוהגים הרבה פעמים, את עדיין לא יכולה בוודאות לדעת את כל החוקים בכביש, ובטוח תפספסי פה ושם. ולכן, לפני שאת מתחילה שיעורי נהיגה, את חייבת לדעת את כל החוקים. ככה זה גם בתורה. אם לא תדעי את כל המצוות בעל פה, יכול להיות שאולי תפספסי כמה בטעות”. 

לסיום, יש מסר שתרצה להעביר לקוראי העיתון?

“אני רוצה לקרוא לכל ילד או ילדה שרוצים לדעת בקלות ובכיף את כל תרי”ג מצוות בעל פה, להראות את הכתבה הזאת להורים, למורה או למנהל בית הספר, ולהתחיל ללמוד. אני מסכים להגיע בהתנדבות לכל בית ספר שיבקש ממני כדי להסביר וללמד את השיטה. וכך, בעשר דקות השקעה כל יום, בית ספר שלם של ילדים וילדות יכול לדעת בעל פה כל מצווה ומצווה שכתובה בתורה. זוהי חוויה מהנה וחשובה!”

 

מורים או מנהלים שרוצים להביא את הרב רפפורט לבית הספר שלהם יכולים לפנות אליו במייל: [email protected]

כתיבה: סמדר שוורץ

מתוך גיליון א’ סיוון תשפ”ד,

לעוד תוכן ערכי ואיכותי לילדים ולמשפחה הצטרפו למגזין אותיות וילדים לחצו כאן

 

 

שיתוף:

פייסבוק:

חודש ראשון במחיר היכרות - 5 שקלים בלבד
מצטרפים עכשיו ומקבלים אוזניות lenovo במתנה!

בהתחייבות לשנה *

ליצירת קשר מלא את הפרטים: