המטבחון: רמי לוי

לרמי לוי יש רשת סופרמרקטים. הוא נשוי לעדינה, יש להם ארבעה ילדים ושמונה נכדים. האם הוא ומשפחתו אוכלים וחיים בריא?

מי אוכל בריא יותר – ילדי שנות ה־50, או הילדים של היום?

“היום מגוון המוצרים גדול יותר, ומצד שני גם הידע והמודעות לתזונה בריאה גדולים יותר. בגדול, היום אוכלים פחות בריא. בשנות ה־50 הייתה ריבה. שוקולד היה רק לעיתים רחוקות. מצד שני, אכלו יותר מרגרינה, ופחות חמאה כמו היום. סבא וסבתא היו נותנים לנכדים ממתקים כמו טופי, שוקולד או בונבוניירה. אבל לסבא ולסבתא שלי לא היה כסף, לכן הם כמעט ולא נתנו ממתקים. אולי טופי. אימא שלי הייתה מכינה לבית הספר כריך מלחם שחור והייתה מורחת עליו מרגרינה. וכדי שזה יהיה יותר טעים, היא הייתה מפזרת סוכר לבן על המרגרינה, כי לא היה לנו כסף לקנות ריבה. אימא הייתה שולחת אותי בבוקר למכולת כדי לקנות חצי כיכר לחם. באותם ימים קנו רק מה שצריך. היום אנשים קונים כמה סוגי לחם ובסוף זורקים, כי הם קנו יותר מדי”.

יוצא ליום עבודה עם אוכל מהבית, או אוכל ישירות מהסופרמרקט?

“אני לא יוצא עם אוכל מהבית. ואני לא יודע להפעיל מיקרוגל ולחמם אוכל במשרד. אני לא אוכל מסודר. אני אוכל מה שמזדמן לי בעבודה. כשאני מסתובב באחד מסניפי הסופרמרקט שלי, אני לוקח פרי, או ירק, או שקדים, או אגוזים, או תמרים. לפעמים אני לוקח כריך או סלט ירקות מ’קופיקס’, ולפעמים אני אוכל בחומוסייה. כשהנכדים שלי מבקרים בסופרמרקט הם לא יכולים לקחת כל מה שבא להם, אבל אם למשל זה חנוכה, ויש סופגניות על המדפים, אז מדי פעם אני מרשה להם”.

הבית שלך מזכיר את בית המכשפה של עמי ותמי, או חוות בריאות בגליל?

“הבית שלי מזכיר יותר חוות בריאות בגליל. אשתי, עדינה, היא פריקית של בריאות, ועם השנים היא יותר ויותר מקפידה. היא מכינה שייקים של פירות וירקות. היא מקפידה למשל שלא יהיו בבית גבינות עם אחוזי שומן גבוהים. אנחנו מעדיפים גבינה עם שלושה אחוזי שומן. אין אצלנו ארון ממתקים. אבל יש אצלנו ארטיקים מכל הסוגים”.

מעורב ירושלמי, בייגל ירושלמי, ארטישוק ירושלמי וקיגל ירושלמי – מי המועדף לטעמך?

“בעבר אכלתי הרבה מעורב ירושלמי. היום אני אוכל את זה לעיתים רחוקות. גם בגלל שאני פחות מגיע לרחוב אגריפס בירושלים, ששם מוכרים מעורב ירושלמי. אני משתדל לאכול ארטישוק ירושלמי מבושל עם אורז. אם מזדמן לי, אני אוהב לאכול בייגל ירושלמי עם זעתר, אבל ממש לעיתים רחוקות. קיגל ירושלמי אני אוכל מדי פעם בקידוש של שבת בבוקר”.

בשבת – מקפיד על אוכל מסורתי, או על אוכל בריא?

“בשבת אנחנו אוכלים דגים כמו סלמון ולברק, ירקות מאודים, חצילים ממולאים בבשר ועוד. בכל שבת אנחנו אוכלים מאכלים אחרים. בקידוש של שבת בבוקר אנחנו אוכלים בורקס מבצק פילו. בבצק פילו אין מרגרינה. לרוב אלה בורקס שאשתי מכינה. אבל את הקיגל הירושלמי אנחנו קונים”.

אוכלים ארוחות משפחתיות במהלך השבוע, או רק בשבת?

“לפני הקורונה והסגר, אכלנו ארוחות משפחתיות בעיקר בשישי ובשבת. אבל בסגר אנחנו אוכלים בכל ערב ארוחה משפחתית. עכשיו כל הילדים והנכדים אצלנו בבית, ואשתי מבשלת להם כל היום. המאכל שהם כל הזמן רוצים זה פסטה”.

מקפיד על המלצות הבריאות, או מחפף?

“בדרך כלל אני אוכל ארוחת צהריים טובה ומוותר על ארוחת הערב, אבל עכשיו בסגר אנחנו אוכלים ארוחות ערב משפחתיות. אנחנו אוכלים בשר, או דגים, או מאכלים איטלקיים כמו פסטות וכאלה. אנחנו מגוונים, ואוכלים בכל יום משהו אחר. אבל בגלל זה למחרת בבוקר אני מרגיש לא טוב. גם לפני הסגר, אם יצא לי לאכול בערב במסעדה – למחרת בבוקר הרגשתי לא טוב. לא בריא לאכול הרבה בלילה. באופן רגיל אני מנשנש משהו קל בערב. לפעמים אני אוכל חביתה וסלט. הרמב”ם ממליץ לאכול בערב מעט, והוא צודק. מה שחשוב זה אהבת חינם, לא לכעוס, לדון כל אדם לכף זכות, וכמו שהרמב”ם אמר – לאכול קצת מכל דבר”.

טיולים עם הנכדים זה בעיקר טרקים בהרים, או סיורים לימודיים במוזיאונים?

“שמונים אחוז ואולי אפילו תשעים אחוז מהטיולים שלנו הם בטבע. בפעם האחרונה שטיילנו, נסענו על טרקטורונים ועל אופני שטח בהרי ירושלים. בסוף הטיול אכלנו פיתות עם חומוס ופירות. בדרך כלל אנחנו לא עושים מנגל”.

אם נפתח את המקרר שלך, אילו תבשילים נמצא שם?

“אשתי מבשלת לשבת ביום שישי. את מה שנשאר משבת היא נותנת לעובדים שלנו. אם תפתחו את המקרר שלנו בשאר ימות השבוע, תמצאו שם מוצרים להכנת תבשילים, כמו דגים, בשר, ירקות, פירות ועוד. לא תמצאו שם סירים ותבניות עם אוכל מבושל, כי אשתי מכינה תמיד אוכל טרי, לארוחה עצמה”.

עושה ספורט, או בטטת כורסה?

“כשאני מתעורר בבוקר אני מודה לה’, מניח תפילין, ומייד אחרי זה אני צועד במשך 35 דקות על הליכון, ועוד עשר דקות אני מרים משקולות. ככה אני עושה כבר עשרים שנה. זה גורם לי להרגיש טוב יותר. חוץ מזה, כל החיים שלי אני מסתובב בעבודה וכמעט שלא יושב, ובשנים הראשונות, כשהתחלתי לעבוד, הייתי מרים הרבה סחורה”.

מתי בפעם האחרונה כיבית את הטלפון הנייד?

“אני מכבה את הטלפון הנייד רק בשבת. בזמן פגישות, וגם בלילה, אני שם אותו על מצב שקט. יש לי טלפון פשוט, בלי ווטסאפ ואינטרנט. מי שיש לו טלפון חכם בודק כל הזמן מה שלחו בווטסאפ ובפייסבוק, וזה גוזל הרבה זמן. לי אין מה לבדוק ולחפש בטלפון, וזה חוסך לי הרבה זמן”.

קרדיט: שרה בר אשר

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך גם

מצטרפים ומקבלים את הספר החדש של נדב נווה או קורקינט במתנה!

בהתחייבות לשנה *