אנשי מזג האוויר

All,Weather,Cloud,-,A,Cloud,With,Lots,Of,Weather

שלג על עירי

כת”צית: טליה אביעד

מה הייתם עושים אם מחוץ לדלת ביתכם היו משתוללות סופות שלגים עזות? בטח מתכרבלים בתוך פוך עם כוס שוקו חם ביד, או מתפנקים עם מרק חם וטעים שאימא הכינה. אבל ישנו מי שדווקא בזמנים כאלו יוצא אל הקור המקפיא. הכירו את בועז דיין, בן 52, שמתגורר בירושלים. בועז הוא חזאי במקצועו, יוצר האתר Israel Weather (מזג האוויר בישראל).

“מגיל צעיר מאוד אהבתי את הנושא של מזג האוויר”, פותח בועז. “בשנות נעוריי הייתי מכין תחזיות מזג אוויר בלי מפות ודברים מיוחדים, פשוט הייתי עוקב אחרי העננים והחדשות. בגיל 25 התחלתי ממש להתעסק בזה ופתחתי אתר, ומאז בכל יום אני מכין תחזיות מזג אוויר בכל רחבי הארץ”.

מה אתה אוהב בזה?

“קודם כול, אני אוהב מאוד את התופעות המיוחדות של מזג האוויר – את הברד, סופות השלגים, סופות הרעמים”. כפי שאתם בטח כבר מבינים, העונה האהובה על בועז היא החורף, והדבר האהוב עליו ביותר בעונה הזאת הוא השלגים היפהפיים. למרות זאת, בועז מציין שהוא אוהב שמזג האוויר הוא דינמי, כלומר משתנה ולא כל הזמן אותו הדבר. ואם אתם דווקא מחובבי הקיץ, היכונו לקביעה הבאה: “לדוגמה, הקיץ הוא עונה משעממת מכיוון שכמעט לא קורה בה משהו מיוחד. לכן בדרך כלל בקיץ אני נוסע לארצות הברית, לראות סופות הוריקן ועוד דברים מרתקים”.

מה זה בעצם אומר לעקוב אחרי מזג האוויר? איזה דברים אתה עושה שעוזרים לך להבין את מזג האוויר?

“לעקוב אחרי מזג האוויר זה אומר שבכל בוקר אני פותח מפות, תצלומי לוויין ומודלים, עובר עליהם ונותן את התחזית לכל אזורי הארץ”. בחורף בועז מסתכל גם על מדידות הגשם. ואיך הוא מגיע לכל התחזיות שלו? “חוץ מהאינטרנט, שיש בו כמעט הכול, יש לי בבית מד טמפרטורה, שבעזרתו אני בודק את הלחות ואת הטמפרטורה בחוץ”.

איך החברים בסביבתך מגיבים לזה שאתה מעודכן?

“החברים מאוד מעריכים אותי. בדרך כלל בחורף או בעונות מעבר אנשים מתקשרים אליי או מתייעצים איתי בקבוצת הפייסבוק שלי לגבי חתונות או אירועים שמתקיימים בחוץ על מנת שלא ירד עליהם גשם באמצע האירוע. הם נותנים שעה שבה החופה תתקיים ואני אומר להם מה הצפי לתחזית מזג האוויר”.

עד כמה באמת אפשר להיות מוכנים לקראת מזג האוויר? עד כמה זה דבר צפוי?

“תחזיות לשלושה־ארבעה ימים קרובים יכולות להיות ברמת דיוק גבוהה מאוד, גם במשקעים וגם בטמפרטורה. מעבר לארבעה ימים, אחוזי הדיוק פוחתים”. בועז מסביר שטווח הזמן המקסימלי שאפשר לחזות בו את מזג האוויר הוא 12 יום.

יש מקרה מיוחד שזכור לך שקשור למזג האוויר?

“לפני עשר שנים, בשנת תשע”ד, התחזיות השונות אמרו שבערב יום מסוים יסתיים השלג, ואני חזיתי שירד חצי מטר של שלג ביום למחרת. כשקמנו בבוקר גילינו שנערמו 80 ס”מ של שלג! ואף אחד לא חזה שזה מה שיהיה. זה משהו שאני לעולם לא אשכח, כי בעקבות הלילה ההוא ירושלים הייתה מכוסה בשלג קרוב לשבועיים”.

מה אתה מייעץ לבני נוער שמסתקרנים מהנושא הזה לעשות כדי להיכנס לעניינים?

“קודם כול, ללמוד גיאוגרפיה. מעבר לכך, כמעט כל החומרים קיימים באינטרנט. באתרים השונים יש מפות, מודלים ותצלומי לוויין. זאת ועוד, מי שלומד על מזג האוויר מבין איך כל התופעות של מזג האוויר מתרחשות, ולדעתי מי שיודע את הדברים האלו – זה פשוט פלאי עולם!”

 

כאפיקים בנגב

כת”צית: ורד סמט

 

הכירו את דנה דעבול, בת 45 ומתגוררת בכפר סבא. דנה חובבת טיולים בנגב ואפילו בעלת ציוד שטח מרשים למדי. ואם הנגב נשמע לכם כמו מקום צחיח, דעו שדנה מגיעה אליו בעיקר בחורף, להירטב מהגשמים השוטפים ולהצליח לצוד שיטפונות.

“מאז שאני ילדה קטנה, העונה האהובה עליי היא החורף”, מספרת דנה – ואני מזדהה איתה לגמרי. אין על החורף! “הדברים שאני הכי אוהבת בחורף הם הגשמים והשיטפונות שבאים בעקבותיהם. כל שבוע בחורף אני יוצאת לטייל באזור הנגב, לראות את הגֵבִים (גֵב הוא שקע בקרקעית נחל אכזב, שלאחר הגשם מצטברים בו מים) שהתמלאו במים קפואים וצלולים, ואת השיטפונות המדהימים”.

וואו, באמת נשמע מדהים! איך נערכים לשיטפון?

“אין איך להיערך לשיטפון”, מפתיעה אותי דנה. “אבל זה שאי אפשר להתכונן, זה חד־משמעית חלק מהכיף! לפעמים קורה שאני כבר בדרך לעבודה ואז מקבלת הודעה שיש שיטפון, ובמקום לנסוע לעבודה אני נוסעת עד הנגב כדי לראות את הפלא. שיטפון הוא תופעת טבע מדהימה ממש. זה משהו שאי אפשר לתאר במילים”.

יש שיטפון שזכור לך במיוחד?

“ביום שישי אחד היו שיטפונות ממש מטורפים בנגב, ואני הייתי באמצע לבשל לשבת, אבל פשוט לקחתי את הכלב שלי ויצאתי מהבית, כמו שאני. נסעתי מייד לנגב כי לא רציתי לפספס את השיטפונות”, נזכרת דנה בחיוך.

איך אנשים בסביבתך מגיבים לזה שאת ציידת שיטפונות?

“רוב האנשים לא מבינים מה מיוחד בזה”, מודה דנה, ומסבירה שרוב האנשים מפחדים לצאת באמצע הגשמים החזקים, להירטב, וכל זה רק בשביל לראות שיטפון. “באמת כדי להגיע לשיטפונות צריך חשיבה קצת שונה. כי גם קר וגם גשום וגם את בחוץ… זה לא מובן מאליו”.

מה את מייעצת לבני נוער שמתעניינים בנושא השיטפונות?

“הרבה זהירות. שיטפון הוא דבר שיכול להיות מאוד מאוד מסוכן אם לא נערכים אליו כראוי ולא נזהרים. אבל כמובן, אפשר גם ליהנות מהשיטפון, זו תופעת הטבע הכי יפה שיש. ובאופן כללי, יש לנו ארץ מהממת!” חותמת דנה בהתרגשות.

 

קפטן הנבחרת

כת”צית: ניצן שועלי

 

הכירו את משה קלוקובסקי, בן 53 ומתגורר בירושלים. במקצועו הוא אומנם מורה לספורט בתיכון, אבל אל תיתנו לזה להטעות אתכם, כי את זמנו הפנוי הוא מקדיש בעיקר לתחביב הגדול ביותר שלו – חזאות ומטאורולוגיה, או בעברית: חקר האטמוספירות ותהליכי מזג האוויר וחיזויָם. נוסף על כך, משה מנהל בפייסבוק את קבוצת המטאורולוגיה הגדולה בארץ: “מזג האוויר – הנבחרת”.

“מאז שאני זוכר את עצמי אני מתעניין במזג האוויר. תמיד בחורף הייתי בעננים… ישבתי על יד החלון והבטתי בטיפות המים ובגשם שמתגבר, בעננים האפורים. הנושא תמיד סקרן והלהיב אותי, אבל בפועל התחלתי לעסוק בזה בשנות ה־90, לפני קצת יותר מעשרים שנים. אז עוד לא היה פייסבוק, וכמובן לא הייתה הקבוצה שאני מנהל, אבל היו מסגרות שונות באינטרנט, כמו אתר ‘תפוז’, ‘וואלה’ ועוד”.

ומה היה עוד לפני האינטרנט? איך התחברת לנושא אז?

“לפני עידן האינטרנט היינו בפני עצמנו, כל אחד מחובבי מזג האוויר היה לבד. בימים ההם מזג האוויר היה רק פינה בחדשות, אבל אנחנו רצינו מעבר לזה. כל הזמן ניסינו, כל אחד בדרכו, להשיג עוד מידע בעזרת כלים וציוד ביתי. היו לנו שבשבות, מדי מים, ברומטרים… אבל מהרגע שהתחיל עידן האינטרנט, לא היה עוד צורך בכלים האלו, כי הכול נהיה אונליין. כמו שאמרתי, התחלנו להפוך לכמה קבוצות קטנות ברשתות חברתיות, וכשהוקם פייסבוק הפכנו לקבוצה הכי גדולה בארץ בנושא”.

מה אתם בעצם עושים? איך מבינים את מזג האוויר?

“למשל, על ידי ניתוח מפות. אנחנו מאוד אוהבים לעשות את זה – לדבר ולדון על המפות. לקבל מפת חזאות ליום, יומיים, ארבעה ימים, ואפילו לשבוע הקרוב – ואז לנסות להבין מה יהיה, מה צפוי לנו, מה נכון ומה לא”. כשאני מתעניינת איך מגיבים לכך החברים בסביבתו ואם הם לא מרימים גבה לנוכח העיסוק הרב שלו בנושא, משה עונה כי הם “בעיקר מתעניינים ומתייעצים. מי שיצחק לא יהיה חבר שלי, אוי ואבוי לו”, הוא מוסיף בחיוך. ניכר בהחלט שמזג האוויר הוא האהבה הגדולה שלו.

מה אתה הכי אוהב במזג אוויר?

“את תופעות הטבע היפות. כמו שיש אנשים שהולכים לראות הר געש מתפרץ, או לצלול ולראות אלמוגים – אז גם לראות ענן מיוחד זאת תופעת טבע יפה, להבין את המכניקה שלו, לראות ברקים, ברד, שלג. זה מאוד מאוד יפה, מרתק ומעניין”.

כמו שאתם בטח מבינים, גם משה מעדיף את החורף. “חורף הוא העונה האהובה עליי. השלג בירושלים, ולא רק. הברקים, הרעמים, הגשמים, הברד. החורף הוא התקופה הכי מעניינת בארץ. בניגוד למה שנהוג לחשוב, החורף בארץ הרבה יותר מעניין מבאירופה, למשל”. משה מגלה לנו פרט מפתיע ואומר כי כמות הגשם שיורדת בארץ ישראל בשלושה חודשים בלבד, שווה לגשם שיורד באירופה במשך שנה שלמה! 

נשמע מעניין? לבני נוער שמסתקרנים מנושא מזג האוויר, משה ממליץ קודם כול – פשוט ללמוד, למצוא ספרים וחומרי קריאה על מזג האוויר ולקרוא את ההסברים. “בתור התחלה ובסיס זה מצוין”, הוא אומר. כמו כן, משה מזמין את מי שמחובר לפייסבוק להיכנס לקבוצה שלו: “מזג האוויר – הנבחרת”, לעקוב אחר העדכונים וללמוד מניסיונם של חברים, וכמובן גם ליהנות מהידע ומהתמונות.

 

מתוך גיליון ט”ו כסלו תשפ”ד, להצטרפות למגזין “אותיות וילדים” לחצו כאן

שיתוף:

פייסבוק:

מצטרפים ומקבלים את הספר החדש של נדב נווה או קורקינט במתנה!

בהתחייבות לשנה *