שיער של אש

Portrait,Of,Cute,Little,Freckled,Redhead,Child,Breaking,Through,Yellow

האם ג’ינג’ים הם ביישנים?
אדום/כתום הוא צבע השיער הנדיר ביותר בעולם. רק אחוז או שניים מהאוכלוסייה הם ג׳ינג׳ים, כלומר אדם אחד או שניים מתוך מאה אנשים.
הסיבה לכך שיש כה מעט ג׳ינג׳ים היא שהגן שאחראי על השיער הג׳ינג׳י הוא גן רצסיבי. מה זה אומר? כשעובר מתפתח ברחם והופך לתינוק, התכונות הגופניות שלו (וגם הרבה מתכונות האופי שיהיו לו כשיגדל) נקבעות לפי המִטעָן הגנטי שהוא נושא, כלומר החומר הביולוגי שהוא קיבל מההורים שלו. תכונות שהגנים שאחראיים עליהם דומיננטיים הן תכונות שיכולות להתבטא בילד גם אם הוא קיבל אותן רק מהורה אחד. למשל, התכונה להיות ימני או להיות בעל עיניים חומות. אבל גן רצסיבי הוא ביישן, והוא בא לידי ביטוי רק אם יש לו חבר, כלומר רק אם הוא מגיע משני הצדדים, גם מהאימא וגם מהאבא.
ובעברית: אם אתם פוגשים מישהו ג׳ינג׳י, זה אומר שגם במשפחה של אבא שלו וגם במשפחה של אימא שלו היה פעם מישהו ג׳ינג׳י.
לפיגמנט שאחראי על הצבע הכתום בשיער קוראים פאומלנין. אחיו הנפוץ יותר, אומלנין, אחראי על כל השיער הכהה שאתם רואים.

ג’ינג’ים בתנ”ך
למה קוראים לג׳ינג׳ים ג׳ינג׳ים?
מדובר בהשאלה של ביטוי מאנגלית בריטית, ginger-haired, בתעתיק לעברית: ג׳ינג׳ר־הֵרְד, ובתרגום חופשי: בעל שער ג׳ינג׳ר. כלומר, שיער בצבע ג׳ינג׳ר, ממתק מסוכר בצבע כתום שנמכר בתקופה שבה נולד הביטוי. באנגלית אמריקאית (כלומר, הניב של השפה האנגלית שמדברים בו בארצות הברית) קוראים לג׳ינג׳ים red-head, כלומר אדומי ראש.
בעברית מקראית המילה לג׳ינג׳י היא ״אדמוני״. היא נאמרה בתנ״ך על שני אנשים בלבד. זוכרים אולי על מי? הראשון הוא עשיו, והשני הוא האחיין רבא־רבא־רבא־רבא (ועוד כמה רבא באמצע) שלו, דוד המלך. זוכרים שאמרנו שזו תכונה שנשארת במשפחה?

פסטיבל לג’ינג’ים
ידעתם שיש פסטיבל שהוא רק לג׳ינג׳ים? הוא מתקיים כל שנה בהולנד, לזכרו של ואן גוך, צייר הולנדי מוכשר במיוחד ואחד מהג׳ינג׳ים המפורסמים בהיסטוריה. לפני כמה שנים הם שברו שיא והצליחו לדחוס לתמונה אחת לא פחות מ־1,722 ג׳ינג׳ים, וג׳ינג׳ים בלבד.
גם בישראל התקיים פעם כנס לג׳ינג׳ים, אבל הגיעו אליו טיפ־טיפה פחות אנשים להובי־שיער – בערך 200. עובדה מעניינת במיוחד על הכנס הזה היא שיזמה אותו יזמית צעירה ומבטיחה בת… 9 וחצי בלבד! עפרי משה הג׳ינג׳ית רצתה לנסוע לכנס בהולנד אבל לא התאפשר לה, אז היא החליטה לארגן אחד כזה קרוב יותר לבית. לדעתי זה אומר שגילכם הצעיר הוא לא תירוץ להתחמקות מהגשמת חלומות. אם אפשר להרים כנס בכיתה ד׳, אפשר לעשות פחות או יותר הכול.
אגב, הכנס התקיים כמובן ביישוב הכתום ביותר על המפה: קיבוץ גזר!

משפחת וויזלי לא לבד
למרות שאין הרבה ג׳ינג׳ים יחסית לכמות האנשים בעולם, יש הרבה מפורסמים ג׳ינג׳ים, ויש אליהם הרבה התייחסויות בתרבות ובאומנות. הרבה ציירים קלאסיים אהבו לצייר ג׳ינג׳ים, וכיום יש תערוכות צילום שמוצגים בהן בעלי שיער כתום בלבד. הרקולס של דיסני מצויר ג׳ינג׳י, וגם למרידה, גיבורת הסרט המצויר ״אמיצה״, יש שיער אדום – מה שפחות מפתיע אם נזכור שהעלילה מתרחשת בסקוטלנד, שנהנית מאחוז הג׳ינג׳ים הגבוה בעולם. ובל נשכח את בני משפחת וויזלי הג׳ינג׳ים!
גם בישראל אוהבים לדבר על ג׳ינג׳ים. גלילה רון־פדר־עמית, סופרת הילדים הנודעת, הוציאה סדרת ספרי ילדים על שם צבע השיער הבוער, וגם אחד מספריו של אפרים קישון נקרא ״הג׳ינג׳י עם המפתחות״. קישון אומנם נפטר לפני שנולדתם, אבל הוא היה אחד מהכותבים הכי טובים אי פעם בישראל, אז אם אתם לא מכירים אותו סגרו את העיתון עכשיו ורוצו לקרוא את אחד מכתביו.

ג’ינג’ים לנצח
עוד עובדה לא נכונה על ג׳ינג׳ים היא המחשבה השגויה שהם הולכים להיכחד. מה שהוליד את הטעות הוא העובדה שאין הרבה מהם, וששיער כתום הוא תכונה רצסיבית (זוכרים שהסברנו את המונח בהתחלה? כלומר, צריך שהתכונה תבוא משני ההורים כדי שהיא תוכל להתבטא בילד).
אבל זה לא נכון. עד כמה שאנחנו יכולים לחזות, ג׳ינג׳ים יהיו חלק מהאנושות לתמיד. הסיבה היא שאומנם צריך שילד יקבל את הגן הכתום משני ההורים שלו בשביל שיהיה לו סיכוי להיות בעל צבע שיער כזה, אבל גם אם הוא לא יהיה ג׳ינג׳י – הוא ימשיך לשאת את הגן הג׳ינג׳י. כך הוא יעביר אותו לצאצאיו מדור לדור, עד שיום אחד הגן יפגוש חבר ויבוא לידי ביטוי, כלומר ייוולד ילד ג׳ינג׳י.

 

כתיבה: רעות גזבר

הכתבה המלאה בגיליון ט”ו אייר תשפ”ד,

לעוד תוכן ערכי ואיכותי לילדים ולמשפחה הצטרפו למגזין אותיות וילדים לחצו כאן

שיתוף:

פייסבוק:

חודש ראשון במחיר היכרות - 5 שקלים בלבד!

בהתחייבות לשנה *

ליצירת קשר מלא את הפרטים: