דרך העיניים שלה

מהו הרצף האוטיסטי? כיצד נראה העולם מעיניהם של ילדים עם אוטיזם? ואיך כדאי להתייחס לילדים אלו? רעות כהן בת ה־12 כאן כדי להכיר לכם את האוטיזם מיד ראשונה

יש המון סוגים של קשיים בעולם. למשל: דיסלקציה, שהיא לקות למידה שמקשה על למידת קריאה וכתיבה, הפרעת קשב וריכוז, בעיות בדיבור כמו גמגום ועוד. ישנם גם קשיים שכנראה אין להם שם, כמו קושי להתחבר עם ילדים חדשים. לי יש קושי שיש לו שם, והוא נקרא אוטיזם.

כן, כן, אני אוטיסטית. קוראים לי רעות כהן ואני בת 12 מנהריה. אבל בואו נדבר על האוטיזם ולא עליי. מה הוא בעצם אוטיזם?

לומר את הדבר "הלא נכון"

אוטיזם היא תסמונת שנולדתי איתה. לפעמים ילדים עם אוטיזם תופסים את העולם באופן שונה מזה שילדים רגילים תופסים אותו. באופן שנראה לילדים ולמבוגרים אחרים מוזר. לדוגמה, לפעמים אני לא מבינה כל מיני בדיחות שאתם מספרים. או מה שנקרא "ויסות חושי": רעשים או רחשים שלא יפריעו יותר מדי לילדים רגילים, עשויים להפריע מאוד לילדה אוטיסטית. יש גם כל מיני דברים אחרים שמפריעים לי, כמו מזון במרקם מרוסק. לכל ילד אוטיסט יש רגישויות שונות שצריך לדעת לזהות ולהתחשב בהן.

חנוך לנער על פי דרכו

עד כמה הוויסות החושי חשוב? במשך 5 שנים למדתי בבית ספר רגיל בכיתה רגילה ורועשת במיוחד. היה לי מאוד קשה שם, ולפעמים הגבתי להמולה בבכי או בהתפרצות. לבסוף הצמידו לי סייעת שאהבתי והיא עזרה לי בשיפור הביטחון העצמי, בהרחבת מעגל החברות ועוד. אני עדיין בקשר איתה, יש לי את מספר הטלפון שלה ולפעמים אנחנו מתכתבות.

היום אני הולכת לבית ספר חב"ד בנות בנוף הגליל. אני לומדת בכיתת תקשורת ושם עוזרים לי הרבה. בכיתה רגילה יש 30 או 40 בנות, אבל אצלנו בכיתה יש 6 בנות, כולל אותי.

בכיתה שלי יש הרבה מקצועות שאין בכיתות רגילות, כמו סִנגוּר עצמי, מטבח ואפייה. גם החברות שלי מהכיתה הן מיוחדות, וכמובן שגם צוות בית הספר הוא משהו מיוחד…

תהיו חברים

למרות שלי ולילדים אוטיסטים אחרים יש קשיים, צריך לזכור שיש לנו גם הרבה צדדים יפים!

לילדים עם אוטיזם יש המון חוזקות. אני עוזרת, ויש לי הכרת תודה לאנשים. אני גם יכולה לתת עצות לחברות שלי כשהן משתפות אותי שמשהו קשה להן. אני מאוד חמה לסביבה שלי.

אנחנו מאוד כישרוניים. יש לנו לב ענק. אם נראה לכם שאנחנו לא רוצים את החברה שלכם ואנחנו בעולם משלנו, אז תדעו שאנחנו מאוד רוצים את הקשר, אבל לא יודעים איך ליצור אותו.

לעולם אל תתייחסו לילדים עם אוטיזם כאילו הם מוזרים ומשונים, כאילו יש להם בעיה, כי זה ממש לא נכון. אם תנסו להיות חברים של ילד עם אוטיזם, תגלו ילד מופלא ועולם מופלא, ואני בטוחה שתיהנו מהחברות איתו.

כתבות נוספות

בתים וחצרות / רחל היימן (כת"צ)

איך חיו האנשים שגרו כאן לפני מאות שנים? מה הם אכלו, מה הם לבשו, כמה הם היו דומים לנו וכמה שונים? מוזיאון חצר היישוב הישן מאפשר הצצה נדירה לחייהם של אנשי ירושלים העתיקה. רחל היימן יצאה לביקור במוזיאון, שהוא גם מסע בזמן, וחזרה עם תובנות מעניינות

תעלומת כלי המקדש

הם שימשו את בית המקדש בתפארתו, אך עם השנים נעלמו. יש שמועות רבות וסותרות באשר למקום הימצאם, ודורות של אנשים אחוזי חלומות חיפשו אחריהם, אך לשווא. ארון הברית, מנורת הזהב ושאר כלי המקדש, לאן הם נעלמו? כיצד קרה שאיש אינו יודע את מקום הימצאם? מה עלה בגורלם?

דרך העיניים שלה

מהו הרצף האוטיסטי? כיצד נראה העולם מעיניהם של ילדים עם אוטיזם? ואיך כדאי להתייחס לילדים אלו? רעות כהן בת ה־12 כאן כדי להכיר לכם את האוטיזם מיד ראשונה

בלשים בין הצללים

אם נבקש מכם לדמיין בלש או חוקר, סביר להניח שתחשבו על אדם שמסתובב עם זכוכית מגדלת, מתחבא ברחובות ופותר תעלומות. הרמנו טלפון לבלש ולחוקר אמיתיים וגילינו שהם עובדים קצת אחרת ממה שכולם חושבים. איזו תרמית הצליח לגלות החוקר הפרטי? איך נראים מעקבים? וכיצד הופכים לבלשים טובים?

מילים בחשכה

ילדים ומבוגרים רבים אוהבים לקרוא, להיסחף אחר דמויות ססגוניות לתוך הרפתקה מרתקת! אך מה עם העיוורים, שאינם יכולים לקרוא? האם יש דרך שבה הם יכולים בכל זאת להיסחף לעולמות שבתוך הספרים? כתבתנו יצאה לספרייה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות ראייה כדי לגלות איך מנגישים ספרים

אולי יעניין אותך גם

מנוי משולב אותיות וילדים + פנימה עכשיו במחיר משתלם!