גלגולה של מגילה

Jerusalem,israel,-,Feb,9,2019,:,Israel,Museum.shrine,Of,The

עז, כד, סוליה – ומגילה
כמה חודשים לפני קום מדינת ישראל, נכנסה עז של ילד בדואי לתוך מערה במדבר יהודה, ליד ים המלח. הילד זרק למערה אבן ושמע מתוכה קול של כד נשבר. כשנכנס למערה, גילה בתוך הכד המון מגילות. הוא לקח אותן, בעיקר כי היה חייב להכין לעצמו סוליה חדשה לנעל והמגילות עשויות מעור שיכול להתאים לכך, אבל בסוף מכר אותן לסוחר עתיקות מבית לחם. הסוחר מכר אותן גם הוא, ולבסוף התגלגלו המגילות לליפא סוּקֶנִיק, חוקר מהאוניברסיטה העברית. לצערו של ליפא, בדיוק אז פרצה מלחמת העצמאות וכמעט לא אפשרה להמשיך ולקנות את המגילות הייחודיות האלה.

בני האור
לאט לאט התברר ערכו של המטמון: רבות מהמגילות הן למעשה חלקים מהתנ”ך, כך שהן העותק הקדום ביותר (שידוע לנו) של ספר הספרים! בעקבות הגילוי, התחילו הבדואים לחפש מגילות בכל מערה אפשרית באזור, ולמכור אותן לכל דורש. בינתיים הגיע לאזור המערות, שמכונה בערבית “קומראן”, ארכאולוג צרפתי שהתחיל לחפור ולגלות את היישוב שבו חיו כותבי המגילות העתיקות. הוא גילה שמדובר בקהילה מדברית של יהודים מתקופת בית שני, לפני יותר מאלפיים שנה, שחיה במערות. היו להם סופרים מקצועיים שכתבו עבורם אלפי ספרים שגם שרדו עד ימינו, והם השתייכו לכת שחבריה מאמינים שרק הם נאמנים לאמת, בני האור כנגד כל בני החושך. הם טובלים כמה פעמים ביום במקוואות בלב המדבר, הם מצליחים לשרוד מבודדים ולפתח חקלאות כנגד כל הסיכויים, והם חולמים על היום שבו יבנו מחדש את ירושלים ואת המקדש.
בזכות מזג האוויר היבש, ב־11 מערות סביב קומראן התגלו כל ספרי התנ”ך (חוץ ממגילת אסתר) הקדומים ביותר בעולם, ועוד שלל ספרים וניירות. זה ככל הנראה האוצר הארכאולוגי הכי חשוב של ישראל אי פעם, ועבורו נבנה היכל הספר במוזיאון ישראל.


תפילין כבר הנחת?
זה עוד לא סוף המגילה. תוך כדי מלחמת ששת הימים, מצאו בצה”ל סוחר עתיקות מבית לחם שלאחר חקירה צולבת סיפר איפה מוחבאות כל מיני מגילות. סוחר עתיקות אחר מכר קצת אחר כך את התפילין העתיקות ביותר בעולם (שנמצאו גם הן בקומראן) ליִגָאֵל ידין, הבן של ליפא סוקניק. ידין צילם את התפילין, שאף אחד עדיין לא ראה, שם בכיסו את הצילום ונסע ברכבת לתל אביב, למעבדה.
בתחנת כפר חב”ד עלה לרכבת חב”דניק שהציע לידין להניח תפילין. ידין סירב, אבל כשהתברר לו שהחב”דניק הוא עולה חדש שהניח תפילין גם בברית המועצות תחת שלטון שאסר בחוק על הנחתן – הוא התרגש, השתכנע והניח תפילין. כאשר הוא ירד מהרכבת, ניגשה אליו אישה וסיפרה לו שבנה, חב”דניק יחיד בצנחנים, נהרג במלחמה. בקשתו האחרונה הייתה: הניחו תפילין! “הרגשתי כאילו הצטרפת לבקשתו”, אמרה לידין האם השכולה בהתרגשות. ידין החל לדמוע, שלף מהכיס את התמונה שאף אחד עדיין לא ראה, והראה רק לה את התפילין שרכש, התפילין הקדומות ביותר בעולם.

מתוך גיליון ט”ו סיוון תשפ”ד,

לעוד תוכן ערכי ואיכותי לילדים ולמשפחה הצטרפו למגזין אותיות וילדים לחצו כאן

שיתוף:

פייסבוק:

חודש ראשון במחיר היכרות - 5 שקלים בלבד
מצטרפים עכשיו ומקבלים אוזניות lenovo במתנה!

בהתחייבות לשנה *

ליצירת קשר מלא את הפרטים: